سید ضیاء هاشمی؛
رسانهها در تعامل و پیوند منابع پیام و افکار عمومی نقش موثری دارند
3 بهمن 1398 ساعت 0:32
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانهها به تنهایی نمیتوانند مساله اعتماد و سرمایه اجتماعی را حل کنند بلکه رسانهها در بستر تعامل و پیوند بین مدیریت، منابع پیام، مخاطبان مقاصد پیام و افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانهها به تنهایی نمیتوانند مساله اعتماد و سرمایه اجتماعی را حل کنند بلکه رسانهها در بستر تعامل و پیوند بین مدیریت، منابع پیام، مخاطبان مقاصد پیام و افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند.
سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در ششمین شورای اطلاع رسانی استان کرمان افزود: امیدواریم همت همگان در مسیر اطلاع رسانی، شفاف سازی و اعتماد اجتماعی و تقویت اطلاع رسانی قرین توفیق باشد و این قبیل نشستها به نتیجه مطلوب منجر شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیاز بیشتری به تشکیل این قبیل جلسات در استان ها داریم تا خدمات و فعالیت ها و رخدادها در فرآیندهای مناسب و برنامه ریزی شده به اطلاع مخاطبان رسیده شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت و نظام استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان در حوزه های مختلف است، بیان داشت: جا دارد در حوزه هنر و رسانه از بانوان کشور استفاده شود چرا که توانمندی آن ها کمتر از آقایان نیست و در این عرصه بایسته و شایسته است که حضور بانوان بیش از پیش پررنگتر شود.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره اینکه استفاده از همه ظرفیت های کشور کمک به توسعه و پیشرفت آن می کند افزود: فعالیت هایی که در این شوراها و فرایند شورهای اطلاع رسانی دولت انجام می شود بخاطر ارتقا سرمایه اجتماعی است.
هاشمی با بیان اینکه ما در سرمایه های فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی نیاز به پیشرفت و رشد داریم تصریح کرد: در سرمایه های نمادین شاخص بندی دقیق نداشته باشیم اما فهم عمومی مردم تا حدی این مساله را نشان می دهد.
رسانه ها در مدیریت افکار عمومی نقش محوری دارند
هاشمی با اشاره به اینکه طی چنددهه اخیر در ادبیات علمی مساله سرمایه اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ضرورت و چالش آن نیز در جامعه ما بیشتر شده در حالی که ما کمتر توانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم گفت: در بحث آگاهی، مشارکت، شبکه های ارتباطی و اجتماعی و مهم تر از آن اعتماد اجتماعی به عنوان مولفه های اصلی مشارکت سرمایه اجتماعی نیاز به کار داریم و محوریت اصلی آن اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ها است که البته بدون پیوند خوردن با نهادهای رسمی این مهم نمی تواند؛ موثر باشد .
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: به طور قطع رسانه ها در این حوزه مسئولیت و ظرفیت دارند و رسانه ها به تنهایی نمی توانند مسئله اعتماد و سرمایه اجتماعی را حل کنند بلکه رسانه ها بستر تعامل و پیوند بین مدیریت و منابع پیام و مخاطبان مقاصد پیام و افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند.
هاشمی با بیان اینکه رسانه ها در مدیریت افکار عمومی نقش محوری دارند تصریح کرد: یک رسانه به تنهایی نمی توانند عملکرد موفقی بدون همرایی و همکاری در تولید داده و ایده داشته باشد و اگر در دنیای مدرن هم رسانه ها نقش آفرینی می کنند زیرا به این نتیجه رسیده اند که روز به روز فضای بازتری را دنبال کند و امکان دسترسی اصحاب رسانه را به این داده ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه رسانه ها، متخصصان فعالان رسانه در پردازش این داده ها و انتقال آن به مخاطب و جلب اعتماد مخاطب نقش محوری را ایفا می کنند گفت: رسانه نقش واسطه را میان این مبدا و مقصد دارد و خوشبختانه این نهادی که به شکل شورای اطلاعرسانی استان ها شکل گرفته در هر ۲ جهت موثر است به ویژه در این جهت که بتواند مبدا پیام فعال تر و هماهنگ تر برای انتقال داده ها به رسانه ها باشد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینه طی یک سال اخیر توجه ویژه ای به رسانه ها شده تصریح کرد: این توجه اتفاق مبارکی است زیرا ما به تدریج به سمتی پیش رفته ایم که ناخودآگاه از ظرفیت و توان ارزشمند رسانه ها خودمان را محروم کنیم و آن هم بدلیل اینکه از زمانی ظرفیت اینترنت فراهم شد کم کم این ظرفیت ایجاد شد که هر سازمانی یک روابط عمومی به همراه یک رسانه داشته باشد تا مستقیم داده ها را به افکار عمومی منتقل کند و این امر ضرورت نقش آفرینی رسانه ها را کم کرده در حالی که روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند.
هاشمی ادامه داد: اگر رسانه بخواهد نقش روابط عمومی را ایفا کند و به یک سخنگوی سازمان تبدیل شود اعتماد و پیوند خودش را با افکار عمومی از دست می دهد و اگر روابط عمومی هم بخواهد به طور مستقیم با همه دادهایی که دارد با افکار عمومی ارتباط داشته باشد دچار ناهم زبانی و به تدریج دچار تعارض با مبدا و مدیریت خودش می شود .
وی افزود: زمانی که روابط عمومی و رسانه ها در کنار هم قرار بگیرند در آن زمان روابط عمومی می تواند حلقه بین مبدا و مقصد باشد اما با نزدیکی بیشتر با مبدا و همزبانی با مدیریت و رسانه می تواند حلقه ارتباط با مخاطب را تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه تعامل و همکاری و هم افزایی روابط عمومی و رسانه می تواند مقصود و هدف نهایی را تامین کند بیان داشت: به عقیده من این اتفاق که همه دستگاه ها برای خودشان یک رسانه تاسیس کردند اسراف و هدر دادن منابع است و هم کارآمدی مناسب ندارد زیرا وقتی یک رسانه منحصرا در اختیار یک سازمان، وزارتخانه قرار می گیرد و سخنگوی آن نهاد است انتطار می رود که تابع مصالح و سیاست های آن نهاد باشد و این تابع بودن با اصل استقلال حرفه ای رسانه تعارض دارد و با وجود هزینه های قابل توجهی که در یک دهه اخیر شکل گیری و ایجاد رسانه های جدید و رسمی توسط دستگاههای جدی شد این سرمایه ها نتواست به نسبت خودش اثرگذار باشد.
هاشمی با اشاره به اینکه در دوره کنونی روز به روز و سال به سال رقابت رسانه ای شدیدتر و جاهایی بی رحمانه می شود گفت: در اتفاقات یک سال اخیر علی رغم وجود رسانه های متعدد و متکثر باعث نشد که ما بتوانیم مطالب را به درستی منعکس و پاسخگویی به افکار عمومی را داشته باشیم از جمله آن در ماجراهای آبان ماه و هواپیمای اوکراینی است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به آماری درباره آمار کشته شدگان آبان ماه از سوی رسانه های خارجی، تصریح کرد: دلیل اینکه رسانه های ما نتوانستند با جنگ رسانه ای مقابله کنند عد م پیوند مناسب بین رسانه ما و مبداء پیام بود و در این چنین شرایطی که رقابت و جنگ رسانه ای داریم و رسانه ای که با منافع ملی تعارض دارد و دست آن رسانه را باز می گذاریم و از سوی دیگر دست رسانه خودمان را می بندیم و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمونه دیگر قصه سقوط هواپیما بود گفت: زمانی که رسانه های ما نتوانند داده های مناسب داشته باشند و حتی احتمالات را درست مطرح کنند در معرض مطالبات افکار عمومی ناچارا داده هایی را تولید و منتشر کنند و بعد وقتی داده ها نقض می شود، پیکره اعتماد اجتماعی متلاشی می شود و مرجعیت رسانه های داخلی از بین می برد بنابراین اگر برای حل این مشکل تدبیری نیندیشیم، در آینده هم در جنگ رسانه ای فضا را واگذار می کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه در رخدادهای سال ۹۶ یک سایت خارجی افزایش چندصد هزار نفری مخاطبان یک سایت در طول چند روز بود و این در حالی بود که رسانه هایداخلی به سرعت مخاطبان خود را از دست دادند افزود: در این شرایط عدم تقیّد موجب انتشار اخبار جعلی می شود و اخبار جعلی به ویژه در بعد منفی و رخدادهای ناخوشایند جاذبه هایی دارد که مخاطبان کنجکاو را جلب می کند و برخی از رسانه ها دست بازی برای انعکاس اخبار جعلی و واقعی دارند و طرف دیگر محدودیت های مختلفی وجود دارد که اخبار منعکس نشود که این یک جنگ نابرابر است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه با بیان این سوال مبنی براینکه در این میان چه کسی ضرر می کند تصریح کرد: این مهم مساله ملی، مستلزم عزم ملی و همگانی است و امروز سرمایه اجتماعی و حفظ اعتماد اجتماعی یک مساله جناحی، گروهی و دستگاهی نیست و در حال حاضر جنگ جدی در این زمینه داریم.
مشارکت در انتخابات سبب افزایش اعتماد عمومی می شود
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به انتخابات در ۲ اسفندماه گفت: براساس مطالعات انجام شده مشارکت مطلوبی در انتخابات نداریم اما مشارکت در انتخابات یک فرصت است تا سرمایه و اعتماد عمومی را افزایش بدهیم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران ساکت نمی نشینند.
وی با تاکید براینکه امنیت اجتماعی کمتر از امنیت نظامی نیست و می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقای اعتماد و امنیت اجتماعی تبدیل کنیم یا می تواند تبدیل به چالش جدید برای کشور باشد.
هاشمی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات در ۱۰دوره گذشته مجلس بین ۵۱ تا ۷۱ درصد تخمین زده شده افزود: بالاترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با ۷۱ درصد و در مجلس هشتم با ۵۱ درصد داشتهایم.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم فضا انتخابات رقابتی تر، جدی تر و امیدوارکننده تر باشد تصریح کرد: اگر توده و اقشار مردم، فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی احساس کنند که می توانند حضور موثری داشته باشند انگیزه مشارکت افزایش می یابد و اگر این احساس شود که حضور اثرگذار نیست ما به سمت مشارکت حداقلی تنزل می کنیم.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه در همه دنیا مشارکت ۱۰۰ درصد نیست و با مشارکت کمتر از ۵۰ انتخابات انجام می شود اما انتظار است در یک ماه آینده همه نهادها و مجموعه ها به سهم خود نقش خود را ایفا کنند بیان داشت: در یک ماه آینده در حوزه رسانه و انتخابات بحث مدیریت افکار عمومی مهم است.
هاشمی ادامه داد: اگر داده های کافی اعتمادبرانگیز در اختیار رسانه ها قرار بگیرد تنوع رسانه ها کمک می کند که دیدگاه و نظرهای مختلف را تقویت و جلب انگیزه و مشارکت گروه های مختلف اجتماعی انجام شود زیرا در جامعه تنوع وجود دارد و کاری که رسانه می تواند انجام بدهد این است که با تحلیل وقایع گذشته برای درک و شناخت بهتر نسبت به آینده داشته باشیم تا مسیر بهتری را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اتفاقات آبان ماه گفت: این مسائل شاید برای نخستین بار قشر مستضعف جامعه را درگیر کرد و موجب نارضایتی و نگرانی ها و اعتراضاتی شد در فضای سیاسی می گوییم شاید اگر تدبیر بهتری در بنزین می شد، این اتفاقات نمی افتاد اما همه تحلیل ها نشان می دهد که بنزین جرقه بود و واکنش ها و شعارهایی که مردم دادند نشان داد که شروع قصه از بنزین است اما آنچه که متن قضیه را نشان داد در جامعه ما اتفاقاتی به تدریچ افتاده که جامعه را درگیر کرد و گروه هایی احساس می کنند دیده نمی شوند.
ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی از ضرورت ها است
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به تلاش جناح های مختلف در دهه های اخیر افزود: عدالت اجتماعی مطالبه همه گروه هاست اما نتوانستند محقق کنند و این موجب شکاف احتماعی و طبقاتی در شهرها و عمیق تر آن در روستاها و مشکلات هویتی شده که مجموعه این مسائل نارضایتی های مبتنی بر واقعیت ها یا مسائل غیرواقعی و ذهنی به وجود آورده است و اگر بخواهیم در این شرایط به سمت حل این مسائل برویم، باید ما رسانه ها خلاء را در حد خودمان جبران کنیم.
هاشمی بیان داشت: ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین در حاشیه شهرهاست و نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت در روستاها هستند و در بین جمعیت شهرنشین این مسائل مطرح می شود اما احساس نابرابری و واقعیت نابرابری و نارضایتی ناشی از این ۲عامل، نشان می دهد اگر توجه نکنیم، مسئله ای مانند بنزین می شود جرقه.
وی تصریح کرد: در جنگ واقعی و البته غیرنظامی که در فضای اقتصادی و رسانه ای با آن درگیر هستیم، رسانه ها از این شرایط استفاده می کنند و اگر با تعارض داخلی همراه شود، نتیجه این می شود که قدرت مقاومت ملی آسیب می بیند و آن موقع این چالش ها خود را به شکل شدیدتری نشان می دهد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان داشت: ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی از ضرورت هاست و رسانه ها بدون پیوند برقرار کردن با مبداء پیام و ایجاد اعتماد نمی توانند به رسالت خود عمل کنند.
هاشمی با تاکید بر اینکه بایسته های مشارکت این است که به رسانه ها اعتماد شود و تعامل بین مدیریت و رسانه برای مدیریت افکار عمومی مهم بوده و نتیجه این می شود که در سیاست های اقصادی اجتماعی اثرگذار باشند اظهار داشت: رسانه بازخورد دهنده واقعیت های جامعه و افکار عمومی است که در تدوین سیاست ها و برنامه ها نیز اثرگذار بوده و اگر بین نخبگان اعتماد نباشد، نمی توانیم به رشد اعتماد در جامعه امیدوار باشیم.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: دولت به عنوان محور اصلی تحولات اقتصادی کشور باید برای رسانه های مختلف زمینه مشارکت را فراهم کند و این مطالبه در رسانه های مختلف وجود دارد و ایده درستی است که ما نیز در این زمینه به نوبه خود تلاش می کنیم.
کد مطلب: 416908