تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۴۲۸۷۹
قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح صیانت در دوره قبل بدون کارشناسی ارجاع شد

وقتی دست از سر صیانت بر نمی‌دارند ...

۰
وقتی دست از سر صیانت بر نمی‌دارند ...
کبنا ؛مجلس درگیر طرحی شده که خودش مطرح کرد و به‌رغم انتقادات زیاد بر تصویب واجرای آن تاکید کرد. طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی که بعدتر نامش به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی تغییر کرد. افزایش انتقادات به این طرح سبب شد تا بررسی آن به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شود اما انتظار نداشتند که این مرکز ایرادات زیادی به این طرح بگیرد.
 آرمان ملی در این زمینه نوشت: مرکز پژوهش‌ها اعلام کرد این طرح علاوه براینکه «مغایرت‌های متعدد با قانون اساسی» دارد، زمینه‌ساز ایجاد رانت و انحصار است و باعث «بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی و به مخاطره افتادن امنیت سرمایه‌گذاری» می‌شود. همچنین «فرصت‌زدایی از امکان جهش اقتصادی در دوره کرونا» و «کاهش سرمایه اجتماعی» در کنار «ترغیب نخبگان به مهاجرت» از جمله ایرادات کلیدی دیگر «صیانت» است.
 جلسه مخالفت با اصلاح؟
جلسه کمیسیون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی صبح دیروز با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان دستگاه‌های اجرائی مرتبط با فضای مجازی برگزار شد، در این جلسه نمایندگان عضو کمیسیون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به اقدام اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد کردند.
بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در مجلس درباره اتفاقات رخ داده در جلسه صبح کمیسیون، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارائه طرح و پیشنهادات جدید خود درباره حمایت از کاربران در فضای مجازی از کمیسیون مشترک فرصت خواسته است.
وی افزود: همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌ها از کمیسیون فرصت خواستند تا آخرین بررسی‌ها در رابطه با طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی داشته باشند تا بتوانند طرح پیشنهادی خود را به کمیسیون مشترک ارائه کنند.
عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اظهار داشت: تا کنون 80 درصد از طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی توسط مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تنها رسیدگی به 20 درصد باقیمانده طرح توسط این مرکز باقی مانده است. رضا تقی‌پور انوری رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی در ابتدای این نشست گفت: پس از آخرین نشست با مصوبه کمیسیون مقرر شد با توجه به نامه وزارت ارتباطات و اعلام مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر اینکه نظرات کارشناسی بهتر است در پیش‌نویس طرح لحاظ شود و بر اساس تصمیم و نظر کمیسیون طرح به کارگروهی در مرکز پژوهش‌ها ارجاع شود.
رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی با انتقاد از رسانه‌ای شدن نظر مرکز پژوهش‌ها پیش از ارسال به کمیسیون یادآور شد: از هیأت رئیسه مجلس می‌خواهیم به ما بگوید که چگونه در جریان نامه‌های ارسالی قرار بگیریم و اگر روال ارائه نامه‌ها به نمایندگان تغییر کرده به ما اطلاع دهند؛ ما در مورد ارجاع طرح به مرکز رأی‌گیری کردیم و متن مصوبه روشن است و قرار شد مرکز طی ۱۰ روز طرح را بررسی و به کمیسیون ارائه کند اما خروجی مرکز بیانیه سیاسی است که نظر اغلب نمایندگان هم همین است ضمن اینکه تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ نسخه مشترکی در اختیار معاونت‌های مرکز نبوده است.
تقی پور خطاب به قائم مقام و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در نشست، یادآور شد: شما نباید به جای شورای نگهبان اظهارنظر و نماینده را مجبور کنید اظهارنظرش را عوض کند؛ نماینده اختیار دارد.
سیدعلی یزدی خواه در ادامه این نشست گفت: در جلسات گذشته کمیسیون مشترک قرار شد آخرین نقطه نظرات وزارت ارتباطات به همراه نسخه پیشنهادی کمیسیون به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شود تا در بازه زمانی ۱۰ روزه نسبت به تلفیق نظرات اقدام شود.
وی یادآور شد: هر دستگاهی شرح وظایفی دارد و چارچوب‌ها نباید خدشه‌دار شود، نظرات مرکز ملی با وزارت ارتباطات با حضور کارشناسان و برخی نمایندگان تلفیق و به نسخه مفهومی و خوبی رسیدیم تا بتوان ضعف‌های آن را برطرف کرد؛ با توجه به اینکه باید برای تعیین تکلیف این طرح سریع‌تر اقدام کنیم و برخی اعضای کمیسیون مشترک نیز عضو کمیسیون تلفیق هستند، می‌طلبد با اعمال نظرات بتوان در اسرع وقت وظیفه خودمان را در قبال ملت ادا کنیم.
وی با اشاره به طرح جدیدی که با تلفیق طرح قبلی و پیشنهادات ارائه شده، تدوین شده است گفت: انتظارمان از این طرح این است که نظام حمایتی را داشته و بتوان برای چالش‌های مطرح شده قانون داشته باشیم البته حمایت از پلتفرم‌های داخلی رضایت‌بخش نیست و ما در این طرح این مهم را مورد توجه قرار خواهیم داد و عنوان طرح هم به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تغییر یافته است و این تغییرنام، خبر خوبی است و محدود به این شده که نظام حمایتی را در قانون حل کنیم البته قبول داریم که تمامی مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم.
یزدی‌خواه نیز در پایان این جلسه گفت: ۳۷ ماده طرح قبلی در طرح جدید به ۲۱ ماده کاهش یافته و همچنین حجم آن از ۱۳ صفحه به ۷ صفحه رسیده است و اجازه بدهیم در نشست بعدی در مورد کلیات این طرح رأی گیری کنیم.

طرح صیانت از بهارستان تا پاستور
شرق در این زمینه نوشت: متن کامل نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات در رابطه با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که طبق شنیده‌ها مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی نیز بوده، منتشر شده؛ متنی که نشانگر مواضع دولت سیزدهم در رابطه با مسئله ساماندهی فضای مجازی و طرح صیانت کاربران از فضای مجازی است. هرچند طرح نمایندگان مجلس حداقل سه بار به‌طور کامل تغییر کرده تا به متن نهایی که اکنون در مرکز پژوهش‌ها قرار دارد برسد، اما هر بار با انتقادهایی گسترده مواجه شده و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بسیاری از مواد آن را مغایر قانون اساسی دانسته و رد کرده است.‌ متن وزارت ارتباطات در ۱۸ ماده و هفت فصل تنظیم شده که تقریباً در فضای کلی‌گویی مانده و شبیه یک لایحه دقیق و کارشناسی نیست. هرچند در مقام مقایسه از متن شتاب‌زده و مملو از ایراد مجلس چیزی کم ندارد و دقیقاً در همان فضا نوشته شده است و شاید قصد دولت یک طرح پیشنهادی بوده، اما این متن هم گره از طرح صیانت باز نخواهد کرد. البته در بحث ضمانت اجرا، طرح پیشنهادی دولت نگاه حبس‌محور نداشته و تکیه اصلی بر مجازات نقدی است. برای نمونه، برای متخلفان «جریمه نقدی از یک درصد (1%) تا 10 درصد (10%) درآمد سالانه و در صورت عدم درآمد یا عدم تکافوی آن، جریمه نقدی از صد تا 10 هزار میلیارد ریال» در نظر گرفته شده است. همچنین «محرومیت از عرضه و فعالیت خدمات از طریق اخطار، کاهش مدت اعتبار یا تعلیق یا لغو یا عدم تمدید مجوز، محرومیت از حمایت‌های موضوع این قانون، محدودیت در کلیه انواع تبلیغات، اعمال تعرفه ترجیحی، اعمال خط‌مشی ترافیک» در نظر گرفته شده است.‌ ماده ۱۶ این نسخه پیشنهادی نیز کار فروشندگان فیلترشکن را که به قدرتی اقتصادی نیز تبدیل شده‌اند، سخت کرده؛ زیرا مجازات حبس برای آنها در نظر گرفته است. بر این اساس، «هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای دسترسی بدون پالایش (نظیر وی‌پی‌ان و فیلترشکن) توسط اشخاص حقوقی خارج از ضوابط ابلاغی کمیسیون عالی ممنوع بوده و مجازات مرتکب آن حبس و جزای نقدی درجه شش خواهد بود. انتشار عمده این نرم‌افزارها یا ابزارهای رایانه‌ای الکترونیکی ولو به قصد غیرتجاری نیز مشمول این ماده است. کمیسیون عالی، مصادیق «انتشار عمده» را تعیین و اعلام خواهد نمود».
همچنین برای حمایت از حفظ داده‌های کاربران برای مجازات افشاکنندگان آن‌ها، مقرر شده «علاوه بر جبران خسارت وارده و حبس درجه پنج، به یکی دیگر از مجازات همان درجه محکوم می‌گردد. درصورتی‌که داده‌ها مربوط به بیش از 10 هزار کاربر باشد، مجازات مرتکب یک درجه تشدید می‌شود».‌ در طرح نهایی مجلس جزئیات انواع تخلفات با ضمانت اجرای شبیه آنچه دولت در نظر گرفته، کاملاً مشهود است. برای نمونه، نمایندگان هم مقرر کرده‌اند «هر شخصی که اقدام به تولید، تکثیر، توزیع، معامله و انتشار یا در دسترس قراردادن غیرمجاز هر نوع نرم‌افزار یا ابزار رایانه‌ای الکترونیکی (نظیر وی‌پی‌ان و فیلترشکن) کند که امکان دسترسی به پایگاه‌های اینترنتی و پیام‌رسان‌های غیرقانونی مسدودشده را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند، به حبس یا جزای نقدی درجه شش محکوم می‌گردد». در بخش ضمانت‌اجراها، نمایندگان حتی در رابطه با رمزارزها نیز تعیین تکلیف کرده و در ماده ۱۹ نوشته‌اند: «هر شخصی مبادرت به عرضه، خرید و فروش «رمزارز» بدون مجوز بانک مرکزی نماید، حسب مورد به مجازات‌های مقرر در مواد ۱۸ و ۱۸ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم می‌شود».‌
در این طرح نیز مانند طرح مجلس بحث احراز هویت کاربران وجود دارد و در ماده ۱۵ آن مقرر شده است: «احراز هویت معتبر، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی صرفاً درچارچوب مصوبات کمیسیون عالی» انجام شود که نسبت به طرح مجلس که شرط حضور افراد در فضای مجازی را احراز هویت، جیره‌بندی اینترنت متناسب با سن و شرایط کاری و حتی پایه تحصیلی دانش‌آموزان قرار داده بود، تغییر خاصی نداشته است؛ زیرا در این متن هم مواردی همچون «رده‌بندی سنی استاندارد و امکان اعمال کنترل و شخصی‌سازی از سوی والدین» در نظر گرفته شده و حتی «عدم دریافت داده‌ها و دسترسی‌های غیرضروری از کاربران» هم مقرر شده است. در رابطه با نگهداری داده‌ها برای مراجع قضائی و انتظامی که شرایط سخت‌گیرانه‌ای در طرح نمایندگان داشت، در این طرح هم موضوع مدنظر قرار گرفته و «نگهداری و ارائه ادله الکترونیکی به مراجع ذی‌ربط بر اساس مقررات ناظر به جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی موضوع قانون آیین دادرسی کیفری» ذیل ماده ۱۵ قرار گرفته است.
در فصل «حمایت از خدمات پایه کاربردی» نیز جز کلی‌گویی در رابطه با انواع حمایت‌ها در مسیر بومی‌سازی و اسلامی و ایرانی عمل‌کردن، مطلب خاصی قرار ندارد؛ اگرچه همه مواد و تبصره‌های ذیل فصل پنجم، نگرانی از ایجاد رانت برای بخش خاصی از فعلان این فضا و تولیدکنندگان نه‌چندان موفق اپلیکیشن‌های مجازی و... را همچون طرح نمایندگان مجلس مطرح می‌کند.‌ در طرح پیشنهادی دولت، پالایش اطلاعات برای حذف داده‌های ناسالم از دید کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه از اهمیت بالایی برخوردار است و همچون طرح مجلس بر اصل پالایش تأکید شده، اما شرایط راحت‌تری در نظر گرفته شده است. در ماده ۸ طرح دولت آمده است: «ارائه‌دهندگان خدمات پایه کاربردی مجاز، به‌منظور سالم‌سازی محتوای فضای عمومی که ورود به آن نیاز به اخذ اجازه ندارد، موظفند رأساً، مطابق فهرست اعلامی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۷۵۰ قانون مجازات اسلامی، ضمن رعایت بند 9 ماده 20، حداکثر ظرف مدت 12 ساعت محتوای مجرمانه مزبور را پالایش و گزارش مربوط را به دبیرخانه کارگروه مذکور ارسال نمایند». همچنین در تبصره 1 و ۲ آن نیز نوشته شده است: «پالایش محتوا به درخواست کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بلافاصله لازم‌الاجرا است. کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موظف است بخش گزارش‌گیری مردمی را ذیل سامانه کارگروه ایجاد نماید. این موضوع نافی مسئولیت خدمات پایه کاربردی جهت اخذ گزارش‌های مردمی و پالایش محتوای موضوع این ماده نیست».‌ بحث مسدودسازی اینترنت و فیلتر اپلیکیشن‌های خارجی در نهایت در کمیسیون مشترک مجلس حذف شد، اما سبک حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی و محدودکردن شرایط کار اپلیکیشن‌های خارجی همچنان رنگ‌وبوی مسدودسازی می‌دهد و نگرانی‌ها پابرجاست و بر اساس توضیحات رئیس کمیسیون مشترک، صلاحیت اظهارنظر درخصوص مسدودسازی خدمات پایه کاربردی دارای کاربر زیاد، به شورای عالی فضای مجازی واگذار شده است.‌ در رابطه با طرح مجلس در حمایت از کاربران، آن‌گونه که تاکنون مشخص شده، در طرح نهایی مجلس در ماده ۲۵ آن مقرر شده است: «نام کاربری (متعلق به کاربران ایرانی) به‌عنوان دارایی دیجیتال به رسمیت شناخته شده و کمیسیون عالی موظف است از این حق مالکیت حمایت کند. تأکید بر حق فراموش‌شدگی بر اساس ماده 58 تا 60 قانون تجارت الکترونیک در خدمات پایه کاربردی الزامی شده است. الزام کسب‌وکارها به ارائه برخی خدمات رایگان و موارد دیگری که احتمالاً در مدل کسب‌وکاری خدمات شبکه تأثیر می‌گذاشت نیز حذف شدند».
در نهایت طرح نمایندگان در مرکز پژوهش‌های با ایرادهای بسیاری مواجه و تقریباً رد شده و طرح پیشنهادی دولت نیز از انسجام و قوت یک لایحه بسیار دور است؛ بنابراین نیاز به نگارش لایحه‌ای تخصصی یا طرحی کارشناسی در مرکز پژوهش‌ها، یک الزام غیرقابل چشم‌پوشی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1