تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۱۹۶
محمدعلی اسلانی معاون پرورشی مدیریت آموزش و پرورش علی آباد کتول:

کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس به مراتب آسانتر از سطح جامعه است!

۱
کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس به مراتب آسانتر از سطح جامعه است!
کبنا ؛با گسترش مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر و به تبع آن افزایش طلاق، سرقت، اعتیاد و ...  در بین برخی خانواده‌ها، بسیاری از دانش آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی گوناگون قرار گرفته‌اند.
به گزارش کبنا، کارشناسان آسیب‌های اجتماعی را رفتاری می‌دانند که به طریقی با انتظارات  مشترک و منطقی اعضای یک جامعه سازگاری ندارد و بیشتر افراد آن را ناپسند و نادرست می‌دانند. در واقع هر جامعه از اعضای خود انتظار دا رد از ارزشها و هنجارهایی متناسب با هویت اجتماعی جامعه  تبعیت کنند، اما همواره عده‌ای  پا ره ای ا ز این ارزشها و هنجارها را رعایت نمی‌کنند و در تضاد با ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی هستند. جا معه افرادی که هماهنگ و همساز با ارزشها وهنجارها باشند سازگار یا همنوا اشخاصی را که بر خلاف آنها رفتا ر می‌کنند نا سا زگار یا نا همنوا می‌خواند ا ز میان افراد نابهنجار کسی که رفتار نابهنجارش زودگذر نباشد ودیر گاهی دوام آورد، کجرو یا منحرف نامیده می‌شود و رفتار او را انحراف اجتماعی یا آسیب اجتماعی می‌خوانند. هر چند شاید به دلیل وجود برخی قوانین در مدرسه و نظارت مستمر مدیر و معلم بر رفتارهای دانش آموزان، بروز  آسیب‌های اجتماعی در مدارس کمتر محتمل است ولی پرهیز از قانون شکنی و گرفتار شدن در دام آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان به ویژه در خارج از مدرسه اجتناب ناپذیر است.
در حقیقت باید اذعان داشت گسترش روز افزون آسیب‌های اجتماعی (خشونت و درگیری، ترک تحصیل، قلدری، مصرف دخانیات، مصرف قرص‌های روان گردان و مشروبات الکلی، فرار از مدرسه، اعتیاد، سرقت، تشکیل گروه‌های معارض و وندالیسم و…) به وی‍‍‍‍‍‍‍‍ژه در سال‌های اخیر در بین دانش آموزان و همچنین شیوع مفسده‌های آشکار و پنهان، افزایش قابل توجه بزهکاری‌ها و کژروی‌های اجتماعی و آلودگی به مواد مخدر، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان جامعه در حال گسترش است و این امر مستلزم تعمق و چاره اندیشی اساسی است.
هر چند دلایل بروز  آسیبهای اجتماعی دانش آموزان عمدتاً ناشی از علل و عوامل خارج از مدرسه و پاره‌ای موارد و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و ... است، اما متولیان آموزش و پرورش در کشور در صددند با ارائه راهکارهای عملی و استفاده از ظرفیت معلمان و مشاوران، تا حدود زیادی از اثرات این آسیب‌ها بکاهند. چرا که برگزاری دوره‌های مختلف، آموزش استفاده مناسب از اینترنت، بکارگیری شیوه‌های فرهنگی کارآمد، استفاده از مشاوران و روان شناسان در مدارس، غنی سازی اوقات فراغت، ایجاد شادی و نشاط در بین نوجوانان، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و هنری و... قطعاً به کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در بین دانش آموزان کمک می‌کند.
بر خی از راه‌های ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان که در مدارس قابیلت اجرا دارند و در قالب‌های مختلف در مدارس پسرانه و دخترانه اجرا می‌شوند به شرح زیر هستند:
الف)  توجه به ساختارهای اجتماعی محله یا منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد در برنامه ریزی‌های درسی و غیر درسی
ب) راهکارهای چگونگی قطع ارتباط با دوستان نالایق و ناشایست نشان دادن تاثیرات مخرب مراوده با این افراد
پ) برگزاری کارگاه‌های متنوع در راستای آموزش مهارت‌های زندگی نظیر روابط اجتماعی سالم، دوست یا بی، نحوه صحیح مطالعه و ...
ت) توجه به عقایدو افکار دانش آموزان و پذیرش نظرات آنان در اجرای برنامه‌های آموزشی و مهارتی در  مدرسه
ث) ارزش گذاری و تقویت عزت نفس، تقویت ارزش‌های دینی و اجتماعی در بین دانش آموزان
ج)  آموزش مهارت نه گفتن در برابر خواسته‌های غیر منطقی و اغوا کننده
ح) طبقه بندی آسیب‌های اجتماعی نوپدید مرتبط با فضای مجازی و استفاده از کارشناسان و متخصصان این حوزه در مدارس جهت حل معضلات دانش آموزان
خ)  ارزیابی برنامه‌های اجرایی پیشگیری و کاهش آسیب از حیث میزان موفقیت، موانع و چالش‌ها، قوت و ضعف و تغییر رویکردها در صورت نتیجه نگرفتن
البته اقدامات عملی دیگری نیز در مدارس قابل اجرا هستند که با برنامه ریزی و هماهنگی با سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات و ... هم اکنون در مدارس در حال اجرا هستند و تا کنون چندین بار کارشناسان حوزه‌های ذکر شده با حضور در مدارس در خصوص پیشگیری از مواردی نظیر اعتیاد، گرایش به دخانیات، خطرات فضای مجازی نسبت به برگزاری کارگاه و جلسات پرسش و پاسخ و برنامه‌هایی نظیر یاریگران زندگی، آموزش بلوغ نوجوانی و ... اقدام نموده‌اند.
امید است با همکاری و همراهی همه سازمان‌ها و نهادهای متولی امر زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه کنترل گردد و شاهد پرورش نسلی مسئولیت پذیر و بهنجار  در کشور عزیزمان ایران باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
واقعیات جنگ اوکراین 

واقعیات جنگ اوکراین 

یک استاد تاریخ دانشگاه گفت: «پوتین منتظر یکی از رهبران قویِ اروپا است تا رو در روی او ...
بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

 پس از حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1