تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب : ۴۶۰۵۲۹
سیدناصر حسینی پور، رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس اعلام کرد:

جمعی از نمایندگان بابت تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان از سازمان برنامه به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند/آموزش و پرورش طبق قانون عمل کرده است/ بررسی‌ها نشان می دهد قصور از طرف سازمان مدیریت بوده است

۱۳
۱
جمعی از نمایندگان بابت تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان از سازمان برنامه به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند/آموزش و پرورش طبق قانون عمل کرده است/ بررسی‌ها نشان می دهد قصور از طرف سازمان مدیریت بوده است
کبنا ؛نماینده مردم گچساران در مجلس طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ بابت طرز کار و ترک فعل سازمان برنامه و بودجه بابت تأخیر در پرداخت حقوق جامعه فرهنگیان شکایت کرد.
به گزارش کبنا نیوز، متن شکایت جمعی از نمایندگان به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به شرح زیر است:
برادر ارجمند جناب آقای پژمانفر
ریاست محترم کمیسیون اصل نودم قانون اساسی
با سلام و تحیات الهی
« در اقتصاد آموزش و پرورش، معیشت معلّمان، یکی از الزامات است. محدودیّت‌های دستگاه‌های دولتی را می‌دانیم؛ بیگانه نیستیم از محدودیّت‌ها و اشکالاتی که وجود دارد، و لیکن بایستی همّت در مسئولان دولتی این باشد که این بخش را مورد توجّه ویژه قرار بدهند. همان‌طور که عرض کردیم، این سرمایه‌گذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش‌ افزوده تولید می‌کند؛ این یک خرج و هزینه‌ی صِرف نیست؛ این بایستی جزو مسائل درجه‌ی یک ما در مدیریّت‌های دولتی و در تصمیم‌های دولتی باشد. » اینها تنها بخشی از تأکیدات صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص نظام معیشتی معلمان است.
در خصوص تأخیر در پرداخت حقوق جامعه آموزش و پرورش، لازم دیدیم درخواست بررسی اتفاق رخ داده نسبت به شیوه و «طرز کار» سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش را در اولویت اول، مورد بررسی و ورود جدی قرار دهیم، چرا که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که برخلاف آنچه کمیته تحقیق دولت اعلام نموده است، وزارت آموزش و پرورش طبق قانون عمل کرده و متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص قصور کرده است و همین قصور سازمان مدیریت در تخصیص اعتبار مورد نیاز و در عمل به قانون، موجب اتفاق رخ داده شده است و بیم آن می‌رود که با سوءاستفاده از مطالبات به حق معلمین، در این خصوص اجحاف و بی‌عدالتی رخ دهد که البته رگه‌هایی از تلاش و برنامه‌ریزی هدفمند برای حذف مدیران متعهد به قانون، در وزارت آموزش و پرورش هم دیده می‌شود.
اینکه وزارت آموزش و پرورش در موضوع رتبه‌بندی به نص صریح قانون و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در توجه به معیشت معلمین عمل کند و سازمان مدیریت با گروگان گرفتن حقوق و دستمزد معلمان، در عملیاتی پیچیده و با همکاری برخی جریانات در درون دولت، اقدام به نادیده گرفتن قوانین و اسناد بالادستی نماید و از طرفی جریانی درون دولت تلاش نماید تا از این فرصت بهره خود را برده و به اهداف خود برسد، ظلمی و ستمی مضاعف اما پنهان است.
ضمن اینکه قضاوت در این مورد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با برنامه‌ریزی هدفمند، آرامش بخش گسترده‌ای از جامعه را هدف گرفته، طبق نص صریح قانون، یک تخلف ساده نیست که بررسی آن در اختیارات معاون اول رئیس جمهور باشد، بلکه از جمله وظایف نهادهای نظارتی چون قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نباید با کمک برخی جریانات در درون دولت با متهم نمودن وزارت آموزش و پرورش که به تکلیف قانونی خود عمل نموده از پیگیری قانونی در امان بماند و این برنامه‌ریزی خطرناک که ضربه به امنیت ملی بوده است، باید تا روشن شدن نهایی موضوع مورد پیگرد قرار گیرد.
به خوبی مستحضرید نظام رتبه بندی معلمان مورد تأکید و تصریح در سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری، پس از 10 سال وقفه، با تلاش و جدیت مجلس شورای اسلامی و همراهی و همکاری دولت با هدف افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس شایستگی‌ها و تأمین رضایت‌مندی شغلی معلمان، سرانجام در 15 اسفندماه 1400 به تصویب رسید.
آیین‌نامه اجرایی قانون با نظارت نمایندگان و ارائه نظرات هیأت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط دولت نهایی و ابلاغ شد. در قانون بودجه سال 1401 نیز 38000 میلیارد تومان برای اجرای این مهم پیش بینی شد.
بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش مکلف بود و هست که معلمان را بر اساس شایستگی‌های چهارگانه در 5 رتبه قرار داده و سازمان برنامه و بودجه می‌بایست سقف اعتبار مورد نیاز را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌داد. هر چند ارزیابی و رتبه بندی بیش از 900 هزار معلم، دربازه زمانی 6 ماهه فرآیندی سخت و پیچیده است، اما جدیت وزارت آموزش و پرورش در عمل به قانون در سال 1401 و در زمانی که مدرسه و محیط تعلیم و تربیت مورد طمع دشمن قرار گرفته، قابل تقدیر و ورود رئیس محترم جمهور ـ برای حل مسالۀ ناشی از ترک فعلِ سازمان مدیریت در تخصیص منابع مورد نیاز ـ ستودنی است، لیکن نحوه مواجهه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با این مساله و دیگر مسائل و نیازهای آموزش و پرورش و چه بسا نظام آموزشی و فرهنگی کشور و عملکرد و طرز کار این سازمان مطابق اصل نودم قانون اساسی، بسیار نگران کننده، قابل تأمل و نیازمند بررسی جدی است؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به بهانه اعطای رتبه‌های بالا به معلمان و افزایش بار مالی بیش از سقف پیش‌بینی شده، بودجه اجرای قانون رتبه بندی معلمان را به صورت کامل و صددرصد تخصیص نداده و خواستار لغو احکام صادره معلمان شده است، این نوعی بدعت در نحوه اجرای قانون و حکمرانی مبتنی بر قانونگذاری و مداخله در امور اجرایی است.
طبق بررسی‌ها، توزیع رتبه‌های معلمان بدین صورت است؛ 30 درصد در رتبه یک، 20 درصد در رتبه 2، 40 درصد در رتبه 3 و حدود 10 درصد در رتبه‌های بالا یعنی 4 و 5 قرار گرفتند که به نظر توزیع طبیعی و منطقی است و نظر سازمان برنامه و بودجه مبنی بر رویکرد صنفی و معیشتی در رتبه بندی چندان قابل قبول نیست.
از طرفی در طول فرآیند اجرایی رتبه بندی حدود 200 هزار نفر به جمع مشمولان قانون اضافه شدند که این باعث افزایش بار مالی اجرای این قانون شده است، از این منظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مجاز بود که با استفاده از ظرفیت بند «ط» ماده 28 قانون الحاق دولت (2) برای افزایش 10 درصدی و نیز از ظرفیت بند (7) قانون ترمیم حقوق برای افزایش 20 درصدی اعتبارات مصوب و مورد نیاز اجرای قانون استفاده نماید، مزید بر این مورد برای تأمین اعتبار اجرای قانون در سال 1400، ظرفیت قانونی جز (2) بند «و» تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 موضوع فروش اموال مازاد آموزش و پرورش نیز وجود دارد؛ که به نظر می‌رسد نه تنها سازمان برنامه و بودجه از ظرفیت این احکام قانونی استفاده نکرده است، بلکه 10 هزار میلیارد تومان از تخصیص اعتبار مصوب قانون را تخصیص نداده است و از کل مبلغ 38 هزار میلیارد تومان نزدیک به 28 هزار میلیارد تومان تخصیص انجام شده است و  این کوتاهی و ترک فعل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، موجب ایجاد اخلال و اشکال در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان شده است.
بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از ابتدا با استفاده از شأن و صلاحیت قانونگذاری خود زمینه استقرار نظام رتبه بندی معلمان را ایجاد نمودند، تقاضا دارند در ادامه ضمن استفاده از شأن نظارتی مجلس شورای اسلامی، نسبت به نحوه «طرز کار» و عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا تأمین کیفیت آموزشی و پرورشی و رضایتمندی شغلی معلمان مورد تأکید و تصریح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مقرر در اسناد تحولی و بالادستی استفاده نماید.
سیدناصر حسینی پور
نماینده مردم شریف گچساران و باشت
و عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی
نام شما

آدرس ايميل شما

معلم
Iran, Islamic Republic of
اگر روشنفکر راست میگه این گوی و این‌ میدان
شما هم مثل سید ناصر عمل کن
یک‌کار شفاف و علنی لااقل انجام‌بده
United States
درود برصداقت وپاکی ات آقای حسینی
درود بر سید ناصر حسینی وهمه آدمهای پاک وسالم.وحقگو.
Iran, Islamic Republic of
درود
بی شک جامع ترین دادخواستی بوده ک تاکنون جهت دفاع از حقوق فرهنگیان تنظیم شده است
تمام سکوتت در این چند سال نمایندگی با همین دفاع قاطعانه از فرهنگیان دوباره ب اوج رسید
احسنت بر سید انقلابی
Iran, Islamic Republic of
حقیقت ماجرا همین است و آموزش و پرورش طی چند مرحله اقدام به کسر امتیازات و کم کردن رتبه های معلمان به منظور متناسب سازی با بودجه ی اختصاص داده شده کرده است اما این کسر امتیاز و رتبه ی معلمان در استان ما گزینشی انجام شد و آموزش و پرورش شهرستان ها و به ویژه آموزش و پرورش بویراحمد و اداره ی کل این کسر امتیاز و رتبه ی فرهنگیان را در مورد کسانی اجرا کردند که با نماینده ها(نه با دولت) غیرهمسو بودند و نورچشمی ها ی هم طایفه ای و همسو با خودشان را مشمول کسر امتیاز و رتبه نکردند که این موضوع باید از سوی نهادهای نظارتی و از جمله سازمان بازرسی مورد پیگیری قرار گیرد.
Iran, Islamic Republic of
در بعضی جاها از نامه از عنوان(سازمان مدیریت و برنامه ریزی)استفاده شده که با توجه به تفکیک سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی،استفاده از همان عنوان (سازمان برنامه و بودجه)صیح تر به نظر می آید.
Iran, Islamic Republic of
دستگاههای نظارتی باید به بحث تخلفات روی داده در موضوع رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به ویژه نیروهای اداری و نورچشمی ها ورود کنند؛تخلفات خیلی بالا و سنگین است و این تبعیض باعث نارضایتی فرهنگیان شده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت سید انقلابی
مرد عمل
آنچه که وظیفه یک نماینده است اینه نه تغییر مدیران
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه با ورود غیر قانونی مدیر کل و معاون توسعه ا پ استان و اعمال نظرات شخصی مدیر بویراحمد و دخالت دادن بحث انتخاباتی و طایفه ای حقوق معلمان تضییع شده

خواستار ورود نهادهای امنیتی به این موضوع هستیم
هادی
Iran, Islamic Republic of
هنوز کسی بیانیه نمایندگان مجلس رو معترضان مظلوم رو فراموش نکرده الانم به قول‌ خودمون کلو عاقلش نکنید بهتره ما همه چیز رو میدونیم
سجاد
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید ناصر عزیز..
باقری
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیدناصر
تندرست باشی برادر
Iran, Islamic Republic of
احسنت وهزاران درود بر سید انقلابی وولایی
Iran, Islamic Republic of
پس چرا وزیر را برکنار کردند؟
ریزش و رویش مقاصد نوروزی

ریزش و رویش مقاصد نوروزی

سفرهای نوروزی در سال جدید حاکی از رشد ۶ درصدی سفرهای جاده‌‌‌ای است، با این حال تفاوت‌‌‌های ...
بلوای تازه حجاب

بلوای تازه حجاب

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مجلس یازدهم از اجرای طرح زیست عفیفانه برای مقابله با بی‌حجابی ...
«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

واشنگتن احتمالا کنترل‌های جدیدی را در رقابت برای یک فناوری کلیدی اعمال خواهد کرد تا مانع ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1