تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۰۴۹۹۷
یادداشت ارسالی:

خواست مردم از مجلس چه بود؟

محمدعلی وکیلی
۱۰
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
خواست مردم از مجلس چه بود؟
کبنا ؛متن ارسالی؛ امروز سالگرد مرحوم مدرس است. همان‌که اسوه شجاعت در پرسش از قدرت است. مهم‌ترین خصلت او در سیاست، عدم لکنت زبانش در برابر قدرت‌داران بود. هرچند خود در بخشی از قدرت تعریف می‌شد و در چند مجلس بر کرسی نمایندگی نشسته بود، اما هیچ‌گاه مقهور قدرت نشد. زبانش برای دفاع از مردم و عقیده‌اش مقابل هیچ قدرتی به لکنت نیفتاد. با این وجود، اهل مدارا بر اساس منافع کشور هم بود. باوجود مخالفت با شاه وقت، اما در جنگ جهانی اول، در جهت منافع ملّی با مخالفان خود همکاری می‌کرد. هم دلِ حمله به قدرت را داشت و هم عقلِ همکاری با آن! گاهی شور و شجاعت به‌خرج می‌داد و گاه حکمت و مصلحت. با این حال، وجه تشخص او، بی‌پروایی در پرسش از قدرت بود. به‌درستی روز مجلس را با نام او گره زده‌اند. فلسفه پارلمان اساساً همین است؛ نظارت و پرسش از قدرت. در ساختار سیاسی ما، مجلس شورای اسلامی این وظیفه را بر ذمه دارد. مجلس به نمایندگی از مردم باید به تصمیمات و پستوهای قدرت نظر اندازد و قدرت را به پرسش بکشد. در واقع قرار بود که مردم از پرده مجلس، پسِ‌پرده‌ قدرت را ببینند.
الگوی مدرس، می‌تواند سرمشق و شاخص مجلسِ مردمی باشد. مجلسی که زبانش در برابر قدرت به لکنت نیفتد و در پرسش از قدرت حدی جز منافع ملّی نشناسد.
میزان تولیدِ نمایندگانِ مدرسی، می‌تواند شاخصی برای سنجشِ میزان مردمی بودنِ مجلس باشد. حاجت به گفتن نیست که در ایران خطِ تولید مدرس تقریباً تعطیل است. و این پرسش و چالشی جدی است که باوجودِ اینکه در فرهنگِ سیاسیِ ما، مدرس اینگونه ستایش می‌شود، اما چرا این ساختار نمی‌تواند مدرس تولید کند؟!
اولین مساله‌ای که ابتدا به ذهن می‌رسد این است که میزان پاسخگویی به مردم نسبت مستقیم با تحقق مجلس مردمی دارد. یعنی هرقدر یک نماینده خود را پاسخگوی ملت بداند به همان نسبت به الگوی مدرس نزدیک شده است. اما آیا واقعاً امروز نمایندگان ملت در مجلس، خود نمی‌خواهند مدرس باشند؟ من گمان نمی‌کنم که مشکل از اراده نمایندگان برخیزد! اجمالاً باید تصریح کرد که ما در قدرت، تعینِ نهادی داریم. نیروهای نهادی و نهانی در تکوین شخصیت نمایندگان نقش تعیین کننده دارند. ساخت قدرت در ایران به‌گونه‌ای است که یک مسئول بیش از اینکه خود را پاسخگوی مردم بداند، پاسخگوی قدرت می‌داند. اگر قرار باشد مجلس مردمی داشته باشیم راهِ آن گشودن اراده مردم در مکانیزم‌های تشکیل مجلس است. راه مردمی‌تر شدن از توسعه نهادهای انتخابی می‌گذرد.
متاسفانه اما چندی است که نهادسازی‌هایی از جمله در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده که به مرور تضعیف نهادِ رایِ مردم می‌انجامد. با این وضعی که داریم این مجمع به مرور کارکرد مجلس سنا را پیدا می‌کند و دیگر نهادهای انتخابی که وظیفه قانونگذاری دارند را به حاشیه می‌راند.
اگر به تحقق نمایندگان مدرس‌گونه می‌اندیشیم، اگر به مردمی شدنِ حکومت فکر می‌کنیم، اگر دغدغه مشروعیت مردمی داریم، باید به جای تضعیف نهادهای انتخابی، آنها را توسعه دهیم و تقویت کنیم و دست مردم را بیشتر در حکومت بگشاییم تا نمایندگان و مسئولان مردمی‌تر شوند.
------------------------------
 محمدعلی وکیلی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
.حتما خواست مردم حضور فرزندان نمایندگان در هیات مدیره ها و .. با وزرا بوده است
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر وکیلی این صحبت ها مصداق آن خود جنابعالی است تا کنون چه وظیفه مطالبهگری را از مسولین بعنوان نماینده مردم داشته اید مگر در استیضاح ها یادتان نیست که بدون توجه به مصالح مردم می گفتید در استیضاح نظر گروه امید برای من مهم است نماینده بر حسب تکلیف باید عمل کند نه بر اساس رای و نظر حزب مطبوعش من تعجبم شما از شجاعت ، صداقت .......... مدرس صحبت می کنید ولی مصداق ایشان عمل نمی کنید تا کی بایستی ع
Romania
حیف مدرس .و به زبون میاری
حسینی
Iran, Islamic Republic of
ایشا اگر طرح شفافیت در عمر همین مجلس به سرانجام نیکو رساندید اوسو نشون ایدید که نسبت به افکار عمومی مردم پاسخگو هستید
Iran, Islamic Republic of
درود جناب دکتر
Iran, Islamic Republic of
برو بابا حرف بزنی. در خصوص بکارگیری پسر و برادرت در شرکتهای بزرگ باید توضیح بدی
احمد
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی
reza
Iran, Islamic Republic of
عجب - عجب - خیلی عجب
جناب وکیل الدوله یه مقداری از مدرس درس بگیر و از مردمی که زیر بار سنگین فقر دارند له میشوند دفاع کن.
هر چند که جنابعالی یکی از مهره های چپ و راست جناب آقای روحانی هستید و ازشون دفاع میکنید.
خواهشاً از مدرس نگو که دلم خون میشود
اجازه بدید اهلش بگن
نقنقو
Iran, Islamic Republic of
به خدا سلام آقای وکیلی تو که بچه تهرونی کاری به ازدرون آنطرف نداشته باش بچه هارا از ژن خوب بودن جای خوب گذاشتی مبارک باشداصلاح طلبی یعنی
میدانم
Iran, Islamic Republic of
وکیل الخانواده لقب بهتریه برای ایشون
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1