تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۴۳۲۳۵۸
یادداشت؛

ضرورت اصلاح رویه های استخدامی آموزش و پرورش

صادق ستاري فر
۹
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
ضرورت اصلاح رویه های استخدامی آموزش و پرورش
کبنا ؛معلم مهمترین رکن تحولی در نظام تعلیم و تربیت است که هم مجری تصمیمات برنامه درسی است و مهمتر اینکه تصمیم ساز در فرآیند برنامه ریزی درسی است.
سیاست های حاکم بر جذب و تربیت معلمان و منابع انسانی باید در جهت شناسایی و انتخاب نیروهای کارآمد، علاقه مند و دارای سطح بالایی از شایستگی های عمومی و حرفه ای باشند‌. لیکن قوانین مصوب طی ده سال اخیر و اعمال ضوابط و مقررات در جذب و استخدام معلمان کمتر به این مهم توجه داشته است. با وجود اینکه زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی به عنوان یکی از ۶ زیرنظام سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید، لیکن تا به امروز نمود و بروز عینی و اجرایی نداشته است.
 مضافا آنکه " بازنگری در شیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به‌کارگیری بهینه‌ی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره‌ی  مهارتی" در متن سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ صراحتا مورد تاکید واقع شده است، لیکن مصوبات مجلس از سال ۱۳۸۸ بدون انجام بازنگری در نحوه جذب نیروی انسانی مورد نیاز تا ۱۳۹۹ طی ۱۱ سال متوالی استمرار می یابد. نتیجه این شیوه حکمرانی و اعمال سیاست در حوزه کیفیت آموزشی نشان دهنده عدم مطلوبیت وضع موجود است؛ از این حیث که نتایج آزمون تیمز و پرلز (بعنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت آموزشی) نشان دهنده افت عملکرد و سیر کاهشی کیفیت آموزشی است. نارضایتی و عدم مطلوبیت از وضع موجود و استمرار آن تا جایی پیش می رود که در شهریورماه ۱۳۹۹ رهبری معظم انقلاب می فرمایند باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر [دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی] وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّت‌سازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همه‌ی معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتّی دوره‌های کوتاه‌مدّتی که حالا برنامه‌ریزی شده و دوره‌هایی که وجود دارد، مثلاً یک‌ساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بی‌حساب به شکل برف‌انباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد ... . نیروهای بی‌کیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود."
لذا، اصلاح رویه های موجود و ضابطه گذاری و ریل گذاری صحیح و اعمال سیاست در جهت تامین منافع عمومی و مصالح کشور در حوزه جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش به عنوان اساس تحول و مرکز ثقل نظام تحولی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد
بر همین اساس طرحی را تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادیم تا برای جذب و استخدام معلم با کیفیت و اجتناب از جذب فله ای و برف انباری، ضابطه گذاری و ریل گذاری گردد.

...............................
دكتر صادق ستاري فر
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای ستاری آموزش وپرورش تا به اندازه صد سال دیگر نیروی نهضی پشت خط داره که استخدام کنه بدترین ضربه را نیروهای استخدامی نهضت سواد آموزی به اموزش وپرورش این مملکت بخصوص استانهای محرومی زدند .
معلم
Iran, Islamic Republic of
یکی از راه های نگه داشت و استفاده بهینه از نیروی انسانی .تعیین جایگاه .تلاش در جهت ارتقاء جایگاه است که متاسفانه در آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است .مثلا آیا معلمی که در مقطع ابتدایی تدریس می کند با تلاش موفق به گرفتن فوق لیسانس یا دکترای فیزیک شده است همچنان باید در مقطع ابتدایی تدریس نمایید .با بلعکس معلمی که در مقطع متوسطه تدریس دارد و فوق لیسانس یا دکترا در حوزه آموزش ابتدایی دریافت می کند همچنان باید در مقطع متوسطه تدریس نماید
Iran, Islamic Republic of
استخدام نیروهای نهضت و حق التدریس آموزش و پرورش را نابود کرد
بنظر عمدی در کار بوده تا کارتل های اقتصادی پشت مدارس غیردولتی سود کنند از این جهت که کاهش کیفیت آموزشی مدارس دولتی، باعث سوق دادن دانش اموزان و خانواده ها بسمت مدارس خاص غیردولتی می شود
Iran, Islamic Republic of
اقای ستاری فرد شما خودتان معلم مناطق عشایر بوده اید بررسی کنید ببنید چند درصد معلمان مناطق عشایری تربیت معلمی هستند و چند درصد نیروی بی کیفیت حق التدریس
بررسی کنید از کدام دانشگاهها و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اند
ببینید سوابق تحصیلی اینها چگونه است
نتایج حتما فاجعه است
آموزش و پرورش گرفتار اپیدمی سومدیریت شده است
مصطفی فرد
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ستاری. دکتر جان واقعا نیروهای نهضتی دارند به دانش آموزان ضربه وارد میکنند چرا فوق لیسانس بیکار باشه و یه نیروی نهضتی با کدوم استدلال باید و با کدام تدبیر الان باید استخدام شود
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
مگه اینجوریه که شما میگید.ما هم زحمت کشیدیم.از طریق نماینده پیگیری میکنم
ادیب
Iran, Islamic Republic of
درود برشما دکتر عزیز
محمدی وند
Iran, Islamic Republic of
جدی میگی.🤔
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
متاسفانه نیروهای نهضتی اموزش و پرورش را نابود کردند .
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1