تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۷۱۵۸۶
صدا و سیما در پی درآمدزایی صرف یا تشویق مردم به مشارکت؛

نرخ‌گذاری نجومی صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ عدم‌سنخیت با دغدغه مشارکت حداکثری

۶
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نرخ‌گذاری نجومی صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ عدم‌سنخیت با دغدغه مشارکت حداکثری
کبنا ؛اعلام نرخ حضور نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در شبکه دنا سبب واکنش‌های زیادی در میان مردم، نامزد‌های انتخابات و رسانه‌ها شده است.
پیش از این مقام معظم رهبری بار‌ها بر مشارکت حداکثری مردم و تلاش همه نخبگان برای دعوت مردم به مشارکت و بالا بردن مشارکت تأکیده کرده بودند و انتظار می‌رفت صدا و سیما نیز با خلاقیت و حساسیت نسبت به این موضوع ورود نماید و بویژه با برنامه‌ریزی و راه‌اندازی شبکه‌ها و کانال‌هایی مختص به این کار به بالا بردن مشارکت مردمی کمک نماید. اما حالا قیمت‌گذاری بالا بر روی حضور ثانیه‌ای نامزد‌ها برای حضور در برنامه‌هایی که یقیناً با محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز مواجه است نه تنها گامی در جهت هدف‌گذاری در مسیر مشارکت مردمی نمی‌باشد که سبب ناامیدی و دلخوری مردم و نامزد‌ها از این اقدام صدا و سیما شده است.
شکی نیست که صداوسیما از برخی برنامه‌های خود تعریف درآمدزایی دارد و این رویه از سابق بوده است، هر چند بودجه این نهاد در بودجه سراسری کشور در نظر گرفته می‌شود و هر ساله شاهد افزایش بالای آن نیز هستیم. ارتزاق کامل از بودجه عمومی رسالت و وظیفه صدا و سیما را چندین برابر می‌کند که متمرکز بر آگاهی بخشی و زمینه‌سازی برای سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری باشد. ولی این نرخ بالا عملاً نه تنها کمکی به مشارکت مردم نمی‌کند که سبب ایجاد نوعی تبعیض و نابرابری در میان نامزد‌ها می‌شود و تنها افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند قادر به شرکت در این برنامه‌ها می‌باشند و دیگران چنین امکان و به عبارت بهتر حقی که باید داشته باشند را از دست می‌دهند.
از طرف دیگر صداوسیما تنها رسانه فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و حتی نمی‌توان ادعا کرد پر مخاطب‌ترین آن‌ها است. در سال‌های اخیر عملکرد صداوسیما و به تبع آن شبکه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین ظهور شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری سبب پدید آمدن رقبایی قدرتمند برای صداوسیما شده است و در مواردی این رسانه‌ها مراجع قابل اعتمادتری برای مردم هستند و روزانه شاهد هجوم و حضور بیشتر مردم در این شبکه‌ها حتی با وجود فیلترینگ بخش زیادی از آن‌ها هستیم.
نگاهی به کامنت‌گذاری مردم در پایگاه‌های خبری به‌خوبی بیانگر واقعیات جدید در زمینه وضعیت رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد است و مردم این رسانه‌ها را فضای بهتر و مناسب‌تری برای گفت و گو و فعالیت می‌دانند.
از طرف دیگر حتی اگر صداوسیما شرایط مناسب‌تر و رایگانی نیز در نظر بگیرد هیچ تضمینی وجود ندارد که خروجی با کیفیتی از این رسانه به بیرون ارائه شود و یقیناً با برخی محدودیت‌ها مواجه خواهد بود.
مجموع این موارد نشان می‌دهد که صداوسیما آن گونه که در بخش اخبار و یا تحلیل‌های خود مدعی است در عمل دغدغه بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات را دنبال نمی‌کند و با این رفتار در حال بدعت‌گذاری در مسیری است که پیش از این دیگران متهم به در آمدزایی رسانه‌ای می‌شدند.
این در حالی است که دیگر رسانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مستقل هستند و هیچ امکان درآمدی و حمایت سازمانی ندارند و اگر قصد کار تبلیغاتی و درآمدزایی از رسانه خود را داشته باشند و یا از سوی جایی حمایت شوند متهم به انواع تهمت‌های ناروا و وابستگی به این و آن می‌شوند.
شور و هیجان امروز انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد در وهله اول یقیناً نتیجه بصیرت و ولایت‌پذیری مردم و بعد از آن محصول تلاش رسانه‌ها در گرمابخشی به فضای انتخابات است.
حال صداوسیما و شبکه دنا در آخرین مرحله با استفاده از درخواست برخی نامزد‌ها برای مناظره در شبکه دنا در حال بازارگرمی و نرخ‌گذاری‌های نجومی می‌باشد.
در این میان بار دیگر مظلومیت پایگاه‌های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد آشکار گردید که بدون کوچکترین چشمداشت و حمایتی همه انرژی و ظرفیت خود را صرف گرمابخشی به انتخابات نموده‌اند اما بیشتر تهمت‌ها و ترکش‌ها نیز متوجه آنان می‌باشد. هر چند در این مسیر مخاطبان زیاد و اعتماد مردم به سایت‌ها سرمایه بزرگی است که نهایت ارج‌گذاری به زحمات این رسانه‌ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما

France
واقعا خیلی زشت است که صدا و سیما اینطور عریان از همه دیدگاه‌ها و انتظار ات و خاستگاه‌های مردم می گذرد و فقط به فکر مال اندوزی باشد صدا و سیما با چنین تفکری نمی تواند جوابگوی بروز و ظهور افکار عمومی باشد صدا و سیمای که رسالتش آگاهی بخشی اطلاع رسانی بود حال جهت فربه شدن خودش در تلاش است که به یک بنگاه اقتصادی درآمد زایی برای چاق شدن خود هست و چگونه مردم اعتماد کند از چنین صدا و سیمایی که بالاترین بودجه کشور به آنها اختصاص می بابد و بابت ثانیه به ثانیه تبلیغات جهت درآمد زایی پول دریافت می‌کند کسی به اخبار چنین صداو سیمای میلی و پولی اعتماد کند
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بابا کسی شبکه دنا و... رو که نگاه نمیکنه
خصوصا تحصیلکرده ها و کارمندان و....

بیشتر این پدربزرگ ها و مادربزرگ های قدیمی تماشا کنندن برنامه هاش هستند.

همین سایت های خبری بیشتر مرجع کسب خبر مردم هستند.
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مملکت ما شده کاسبی، دلخوش بودیم که صدا و سیما یه حرکت خوب راه انداخته ، کاشف به عمل میاد که بحث درآمدزایی هست . 40 میلیون ورودی تبلیغ برای صدا و سیما . واقعا انتخابات شده پول و پوا و پول . جوانها این وسط مسخره شماها شدند
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
هیچ گلویی سی رضی خوا مُشک نیگره😅
آگاه
Iran, Islamic Republic of
صداوسیمای یاسوج وسعتش وزمینی که دراختیارداره میتونست تبدیل به مسکن ملی بشه برای متاهلین بیکارتحصیلکرده ومحرومین...اومدن این همه ساخت وسازکردندومنزل سازمانی و...چقدرزمین مازاددارند🤔
حسنی
Iran, Islamic Republic of
کاندیداهایی که 4500 رای هم ندارند باید 45 میلیون را بدهند به غیر از روشنفکر و منتظریان و زارع البته بدون از بهرامی بقیه کمتر از 4500 رای دارند.
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1