تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۴۷۶۲۱
کبنا وضعیت فرودگاه یاسوج و تاثیر آن بر رونق تولید و اشتغال‌افرینی را بررسی کرد

راه تحقق «تولید مبتنی بر دانش‌بنیان» در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ / منابعی که خاک می‌خورند و مدیرانی که برنامه ندارند / وعده‌هایی که در فرودگاه یاسوج زمین‌گیر شده است

۱
۰
راه تحقق «تولید مبتنی بر دانش‌بنیان» در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ / منابعی که خاک می‌خورند و مدیرانی که برنامه ندارند / وعده‌هایی که در فرودگاه یاسوج زمین‌گیر شده است
کبنا ؛اقتصاد موضوع مهم جامعه است. جوامع مختلف در تلاش هستند تا راه‌های اقتصاد درست، سودآور و مفید را هر چه سریعتر طی کنند. تولید و اشتغالزایی راه مشکلات معیشتی مردم است. وقتی اقتصاد و تولید مبتنی بر دانش‌بنیان باشد، کیفیت محصولات افزایش داده می‌شود و در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر خواهد شد. استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی در حوزه گیاهان دارویی، معادن، نفت و گاز است. همچنین این استان به لحاظ صنعت گردشگری بی‌نظیر است. در صورتی که تعریف دقیق و درستی از این استان انجام بگیرد و دسترسی به استان برای سرمایه‌گذاران و گردشگران آسان و امن‌تر باشد، می‌توان به آینده کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر زمان دیگر امیدوارتر بود. کهگیلویه و بویراحمد تمام منابع خدادادی را دارد. مدیران کاربلد، برنامه‌ریز و تلاش‌گر و مسئولیت‌پذیر و رسانه‌ها و انجمن‌های مطالبه‌گر و پرسشگر می‌تواند قطار توسعه این استان را با شتاب بیشتری جلو ببرند. متأسفانه علی رغم توجه ویژه انقلاب اسلامی به استان‌های همانند کهگیلویه و بویراحمد مدیران نتوانسته‌اند از این فرصت برای رونق تولید در این استان بهره کافی را ببرند. استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های مصرف کننده به شمار می‌رود. یکی از گرانی پوشاک و برخی اقلام دیگر در این استان به همین دلیل است. توسعه راه‌های ارتباطی زمینه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را در استان کهگیلویه و بویراحمد که صاحب این همه نعمت‌های بی‌نظیر است، فراهم می‌کند. داشتن فرودگاه به معنای واقعی بین‌المللی مسیر دسترسی استان کهگیلویه و بویراحمد به اقتصاد متکی بر تولید و دانش بنیان را کوتاه‌تر می‌کند که مسئولان باید در این خصوص چاره‌اندیشی داشته باشند.
ایرنا در این زمینه نوشت: اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه سال‌گذشته مصوب شد تا آرزوی دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بگیرد؛ برای محقق شدن این مهم باید زیرساخت‌های لازم مهیا شود اما شواهد گویای این نیست و رویای پروازهای خارجی از فرودگاه یاسوج در حال رنگ باختن است.
در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
 در این بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند.
 با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می‌شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد.
 کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع دستی است و با راه اندازی این پروازه ها صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.
 از دیگر مزیت‌های راه اندازی پروازها به خارج از کشورها پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت‌های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.
 همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم می‌باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان پذیر می‌سازد.
 وعده‌هایی که محقق نشدند
 نماینده پیشین مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ گفته بود که هماهنگی‌ها و پیشنهادات اولیه برای مسیرهای جدید در این راستا به شرکت فرودگاه‌های کشور ارسال شده که در صورت توافق مسیر پروزای این فرودگاه تغییر خواهد یافت.
 غلام محمد زارعی با توجه به حادثه تلخ سقوط هواپیمای آی تی آر ۷۲ در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۸ نیز افزوده بود که در گزارش نهایی اعلام شده وقوع این حادثه ارتباطی با کمبود امکانات و تجهیزات در فرودگاه یاسوج نداشته است.
 همچنین در مدت ۲ سال گذشته تاکنون سخن‌های بسیاری از افزایش پروازها به مقصد کیش، عسلویه و مشهد در استان به میان آمد اما بیشتر آن‌ها در حد یک حرف باقی ماندند.
 نبود زیرساخت‌های هوایی و ریلی و بی رغبتی برخی سرمایه گذاران از حضور در استان
 به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکل بزرگ در استان بحث اشتغال است که در این زمینه باید بستری فراهم شود تا سرمایه گذار با خیالی آسوده در استان سرمایه گذاری کند.
سید علی احمد زاده تصریح کرد: نگاه باید کارکردی باشد و از سرمایه گذار حمایت کنیم زیرا زمانی که سرمایه گذار در استان احساس ناامنی کند دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیست.
 با این وجود هنوز وعده‌های حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها رنگ واقعیت نگرفته و در حد شعار باقی مانده است.
 به طور حتم در صورتی زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده‌های مناسب نباشد سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور و ماندن در استان ندارد و به طور حتم در صورت تأمین این زیرساخت‌ها اقتصاد استان رونق می‌گیرد.
 تا زمانی که زیرساخت‌ها مهیا نشود بخش خصوصی و سرمایه گذاران به آن استان نمی‌آیند.
 هم اینک زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی برای توسعه حوزه اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری و صادرات در استان فراهم نیست.
 توسعه صنعت توریسم استان در گرو افزایش پروازهای داخلی و خارجی
 در تحقیقی بررسی شده بود که فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری است. زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می‌دهند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تأثیر می‌گذارد.
 در این تحقیق آمده بود که لذا سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری می‌باشد که یبخش از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.
 توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل می‌باشد و در این بین حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است و هم اکنون حدود ۴۰ درصد از گردشگران بی نالمللی از طریق هوایی مسافرت می‌کنند.
 با عنایت به اهمیت فوق العاده این صنعت، لزوم سرمایه گذاری برای توسعه و نگهداری زیربناها، ناوگان و تجهیزات موجود از طریق ارتقای فنی و دانش مدیریت سیستم‌های حمل و نقل، ضروری است.
 ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که برای گردشگران لذت بخش است اما هزینه ورود به استان سنگین است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت‌های لازم راه اندازی پروازهای بین المللی، پذیرش آژانس‌های هوایی منجر به ورود تورهای گردشگری خارجی می‌شود.
 سعید طالبی پور افزود: قطعاً توسعه فرودگاه به عنوان یکی از راههای توسعه زیرساخت‌های گردشگری نقش مهمی در رونق صنعت توریسم دارد. 
وی تاکید کرد: توسعه فرودگاه و انجام پروازهای بین‌المللی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سبب توسعه سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه گردشگری نیز می‌شود.
 طالبی پور عنوان کرد: قطعاً اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد استان شود و ظرفیت‌های منطقه را از نزدیک مشاهده کنند می‌توانند در حوزه گردشگری اقدامات بزرگی انجام دهند که به اشتغال‌زایی برای مردم منجر شود.
 امید برای رونق دوباره فرودگاه یاسوج

 فرودگاه شهدای یاسوج یکی از پنچ فرودگاه کشور می‌باشد که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ از رشد ۱۰۰ درصدی در هر سه شاخص پرواز- مسافر و بار برخوردار شده است.
 مدیر فرودگاه شهدای یاسوج افزود: بر اساس اطلاعات ماهنامه اماری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران می‌باشد اضافه نمود در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم بیشترین امار تعداد پرواز - مسافر و بار را در طول ۲۷ سال گذشته تأسیس فرودگاه را کسب کنیم.
  عنایت انصاری فرد عنوان کرد: با انجام ۴۸۴ پرواز و جابجایی بیش از ۲۲ هزار و ۶۸۹ نفر مسافر و ۱۶۵ هزار و ۲۲۱ کیلوگرم بار یک رکورد برای این فرودگاه به ثبت برسد. 
مدیر فرودگاه یاسوج افزود: با عنایت به تصویب مرز هوایی این‌فرودگاه در هیات وزیران امیدواریم با برقراری پروازهای بین المللی در سال ۱۴۰۱ این وضعیت موجود را مجدد ارتقا دهیم و نقش هر چند کمی در رشد و توسعه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ایفا کنیم.
 فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.
 در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
 ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
 pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت‌ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
 روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد. 
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
 فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.
به گزارش کبنا، مقام معظم رهبری سال 1401 را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کرد. مسئولان کهگیلویه و بویراحمد اطلاع کافی از منابع و همه امکانات این استان دارند و باید راه‌های تولید مبتکی بر دانش بنیان و اشتغال آفرینی را پیدا و بروند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تل ارزنی
Iran, Islamic Republic of
پرواز مشهد مقدس را راه اندازی کنید ضمن اینکه باید مدیر فرودگاه یاسوج بطورخاص مورد تقدیر قرار گیرد چرا که بهترین مدیر این استان میباشد
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1