در حالی که فن و مهارت، پیوند عمیقی با خلاقیت و نوآوری دارد، اما به نظر میرسد که این دانشکده در اتمسفری پادگانی، خلاقیت را در نطفه خفه میکند.
این پایگاه خبری در نظر دارد طی سلسلهمطالبی عملکرد دانشگاه فنیوحرفهای کهگیلویه و بویراحمد (واحد دختران) را رصد و مورد نقد و بررسی قرار دهد.
به گزارش کبنا، فن و مهارت، یکی از گمشدههای نظام آموزشی در ایران است که بارها در گفتههای کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد و اشتغال گفته شده است. سال جاری را نیز مقام معظم رهبری سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» نام نهاده است که نشاندهنده نقش دانش در تولید و اقتصاد است.
دانشکدهها و آموزشکدههای فنیوحرفهای به عنوان مراکزی شکل گرفتند که جای خالی نظام مهارتی در آموزش و پرورش ایران را پر کنند. اما متأسفانه شواهد و بررسیها نشان میدهد در کهگیلویه و بویراحمد، دانشکده فنی واحد دختران در لاک خود فرورفته و ارتباط چندانی با جامعه پیرامون خود ندارد. معمولاً تمامی واحدهای اجرایی، آموزشی و ... دارای یک سایت خبری برای معرفی خود هستند. اما خبرنگار کبنانیوز پس از بررسیهای بسیار، نهایتا به سایت دانشکده فنیوحرفهای پسران رسید که در گوشهای از این سایت، به نام واحد خواهران نیز اشاره شده بود. اما وقتی به خود سایت رجوع کردیم هیچ خبری از لینکهای فعال نبود و تمام سایت پر بود از اخطار «موردی یافت نشد یا به این مورد دسترسی ندارید».
حال اگر دانشآموزی علاقمند به رشتههای فنی باشد و قصد بررسی رشتههای واحد یاسوج را داشته باشد، هیچ راهی ندارد مگر اینکه یا به گفتههای دیگران اکتفا کند و یا خود حضوری و شخصاً به آنجا مراجعه کند که در این صورت نیز روشن نیست او را به دانشکده راه بدهند یا خیر. همه این موارد در حالی مطرح است که با استفاده از فضای مجازی میتوان به دورترین نقاط جهان دسترسی پیدا کرد. اما گویا این دانشکده قابل دسترسی نیست و موردی از آن یافت نمیشود.
فضای دانشکده دختران، با شیوه ریاست اسماعیلی بیش از آنکه به محیط آموزشی شباهت داشته باشد، شبیه پادگانی به نظر میرسد که در درون حصاری قرار گرفته و دسترسی دیگران و افکار عمومی به وضعیت حاکم بر آن چندان امکانپذیر نیست.
در حالی که فن و مهارت، پیوند عمیقی با خلاقیت و نوآوری دارد، اما به نظر میرسد این دانشکده در اتمسفری پادگانی، خلاقیت را در نطفه خفه میکند. در حالی که در هفته پژوهش، همه دانشگاههای استان حضور داشتند و دستاوردهای پژوهشی خود را در نمایشگاه در معرض دید همگان قرار داده بودند، غرفه دانشگاه فنی و حرفه ای هم حضور داشت، و دانشکده دختران غرفه جداگانه ای نداشت. این دانشگاه دستاوردهای پژوهشی سالهای گذشته را در معرض دید قرار داده بود. اگر واحد فنی دختران دستاورد نوآورانه و فناورانه ندارد، اصولاً نفس وجود آن به چه علت یا عللی است؟
از سوی دیگر، دانشآموزان پس از اتمام تحصیلات خود، انتظاراتی از دانشگاه دارند که به نظر میرسد اغلب آنها در واحد فنی دختران برآورده نمیشوند. در حالی که در همه دانشگاههای استان این روزها فضای آزاداندیشی، بحث و گفتوگو و انتخابات انجمنها و تشکلهای دانشجویی داغ است، روشن نیست چرا این واحد در لاک خود فرورفته و ارتباطی با جهان پیرامونی خود ندارد.
روز گذشته نیز پس از مدتها یکی از مسئولین استان در این واحد حضور پیدا کرد، اما آنچنان فضای پادگانی بر این واحد حاکم بود که صدای فرماندار نیز درآمد و گفت دانشجو باید مطالبه داشته باشد و اساساً دانشجو را با مطالبهگری میشناسند. اما جز یک دختر دانشجو صدایی از کسی بلند نشد.
رئیس این واحد باید پاسخ دهد از زمانی که ریاست آن را بر عهده گرفته است، دانشکده از نظر شاخصهای مختلفِ علمی، فرهنگی و رفاهی چه تغییرات ملموسی داشته است. اگر قرار باشد با تغییر ریاست، تحولی در واحد مربوطه صورت نگیرد، باید در خود تغییر تردید کرد.
در بخشهای بعدی، نارساییهای واحد فنیوحرفهای دختران با جزئیات و تفصیل، در این پایگاه خبری منتشر خواهند شد.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین دانشکده فنیوحرفهای کهگیلویه و بویراحمد (واحد دختران) را دارد.