تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۶۱۰۶۰
واکنش‌ها به سخنان حجت‌الاسلام حسین انصاریان در فضای مجازی

طوفان شیخِ «عیار»

۹۰ درصد بی‌حجاب‌ها‌ را مقصر نمی‌دانم؛ دعاگویشان هستم
۱
طوفان شیخِ «عیار»
کبنا ؛روحانی اهل خوانسار سال‌هاست مریدانی دارد که شیفته مرامش هستند، روحانی که سعی می‌کند احکام خدا را آنچنان بیان کند که دافعی در آن نباشد و جاذبه داشته باشد. بیش از مردمی‌بودن، عیار است، جوانمرد است، مشتی است.
یک روحانی به‌نام: «حجت‌الاسلام حسین انصاریان.» او اخیرا در برنامه‌ای که از شبکه سوم پخش می‌شد، این جملات را ادا کرد: «هرکس لازم است بشنود، با روزی کسانی‌که مرتکب منکر می‌شوند نباید درگیر شد. حضرت علی(ع) تا روز آخر روزی کسانی‌که می‌گفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید. عباد خدا را نترسانید. به هیچکس نگویید فردا ساعت پنج صبح اعدام می‌شوی، در حالیکه نه حکم او اعدام است و نه می‌خواهید اعدامش کنید. یک ‌مصداق اسیر، زندانی‌ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.‌ ای برادران زندانبان و‌‌ ای برادران دادگستری، مولا علی(ع) به امام‌حسن (ع) گفت که ابن‌ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید. آنها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند. حالا اگر می‌خواهید من را دستگیر کنید و بگویید مخالف جمهوری اسلامی هستم. خیلی خوب، شاید من و چند نفر دیگر مخالفتی هم داشته باشیم و جریمه هم بشویم. 90 درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برای‌شان می‌سوزد حتی اگر بگویند غلط کرده‌ای. باطن این خانم‌ها با خداست. با نماینده‌های آنها صحبت کنید و خواسته‌هایشان را بشنوید.» بیان این جملات از سوی یک روحانی قدیمی در شب قدر قابل تامل بود.
  حواشی اظهارات شیخ حسین انصاریان
اظهارات شیخ حسین انصاریان واکنش‌هایی درجامعه داشت و اتفاقاتی پس از آن رخ داد. از جمله اینکه در سومین شب قدر ماه مبارک رمضان امسال و پس از سخنان شیخ حسین انصاریان، منبری سرشناس تهران، دسترسی به پایگاه خبری این واعظ معروف تهران دچار اختلال و از دسترس خارج شده است. اختلالی که براساس ایراد اعلامی به‌نظر می‌رسد مربوط به اختلال در سرور این پایگاه خبری باشد. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پخش یا عدم پخش مراسم شب‌های قدر و سخنرانی ایشان از صداوسیما به‌نظر می‌رسد باعث افزایش مراجعه به این پایگاه خبری شده بود و این اختلال منجر به خارج‌شدن این پایگاه از دسترس شده است. اگرچه مراسم شب‌های قدر و سخنرانی ایشان از اینستاگرام و کانال آپاراتی این واعظ تهرانی به‌طور زنده پخش خواهد شد.

برخی دیگر از تندروها نتوانستند نارضایتی خود از مشی شیخ انصاریان را پنهان کنند چنانکه در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «حاج شیخ حسین انصاریان نماینده اغتشاشگران مسیح علی‌نژاد است و حرفش این است که نظام جمهوری اسلامی باید برود و به‌جای احیای شب قدر، بی‌حجابی و بی‌حیایی در جامعه حکمفرما شود.» اما نمی‌توان حمایت‌ها از اظهارت انصاریان را نادیده گرفت.
صفحه اینستاگرامی منتسب به آیت‌الله جوادی آملی با انتشار تصویری از شیخ‌حسین انصاری، استوری معناداری را منتشر کرد. این تصویر نمایانگر دوستی و همراهی دو روحانی است.
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «مهم‌تر از سخنان انصاریان ناباورانه بودن آن در جامعه است اگر توصیه یک روضه‌خوان به احترام به جامعه گذاشتن باعث پیاده‌کردن او از قطار انقلاب شود شک نکنید قطار را سرقت کرده‌اند.»
ایسنا در تعریف شخصیت این روحانی آورده است: «امسال و سال گذشته، دعاهای شیخ حسین برای معتادها و زنان بدکاره در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. او به‌دنبال دیده شدن است؟ او از روی عمد به‌دنبال ویژگی یا وجه متمایزی است که ترند شود؟ شاید. اما چرا دیگر وعاظ و روحانیون چنین فکری به ذهنشان نرسیده است؟ دو ویژگی شیخ حسین کمک کردن است تا او از این حیث، بر هم‌لباس‌هایشان تقدم داشته باشد. او مردمی است و البته بیش از مردمی بودن، لوطی است، عیار است، جوانمرد است، مشتی است. این بیان، تقدیر از شیخ حسین نیست، تلاشی است برای توضیح رویکرد او به مسائل. او پس از دعا برای زنان، دو نکته می‌گوید: اولا بدکاره‌ها را جدا نمی‌کند و بر دعایش تخصیص نمی‌زند که بگوید منظورم زنانی است که به‌خاطر معیشت و از روی اجبار دامان خود را آلوده‌اند. بلکه می‌گوید بدکاره‌ها، چه آنانی که از روی اجبار دست به چنین کاری می‌زنند و چه آنانی که اسیر هوای نفسند. این نگاه، یعنی بهره‌مندی از نوعی شفقت که روحانیت را در خدمت مردم قرار می‌دهد و نه فراتر و برتر از ایشان، شیخ حسین را رسانه کرده است.
شیخ حسین، فقه را لاغر نمی‌کند، از شریعت نمی‌زند، پایبند و ملتزم به اصول شرعی است و مرزهای حلال و حرام را محو نمی‌کند. اهل غش نیست. گفت‌وگو با مردم، ارتباط با آنان، شهرت، سخن گفتن برای جمعیت میلیونی، برخورداری از پامنبری‌ و طرفدار، سبب نشده او از وجوب حجاب و حرمت مشروب‌خواری، نهی از ارتکاب گناهان کبیره و اهمیت شعائر دینی بکاهد. او به واقع پاسبان مرزهای غیرت دینی است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1