تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۲۸۴۷۳
پیام مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران به مناسبت هفته پژوهش
۰
کبنا ؛ایوب مقیمی مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران در پیامی ورود به هفته پژوهش در سال 99 را تبریک گفت.
بنا بر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود.
متن پیام ایوب مقیمی،مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران به شرح زیر است:
پژوهش از شیوه های آگاهی انسان است و جایگاه آن در آموزش و پرورش نه تنها در مدیریت و تصمیم گیری های کلان، بلکه در تمام عرصه های این نهاد مهم و پر اهمیت می باشد. پژوهش مهم ترین روش تعمق و پویایی در عرصه یاددهی و یادگیری است. پژوهش به عنوان یک روش، زمینه یادگیری با معناتر و مادام العمر را در شاگردان بوجود می آورد.
معلم به عنوان کارگزار اصلی آموزش و پرورش از پیوند علم، مهارت و روحیه پژوهش به بهترین وجه ساخته می شود.
نقش معلمان در عرصه پژوهش را می توان در چندین بعد تبیین نمود؛
الف-نقش معلم به عنوان مدرس پژوهش؛
در اين نقش، معلـم بـا سازماندهي مؤثر "فرايند ياددهي-
پژوهنــده"
را در جهــت تحقــق دانــش آمــوز فكــور و پژوهنده، هدایت می کند. در این نقش، معلم بایستی خود،فـضاي مناسـب بـراي
پژوهش را آماده كرده، ماهيت و
رشـد آن را بـه درسـتي درك كنـد تا بتواند روحیه پژوهش گری دانش آموزان در یادگیری را بالا ببرد.
ب-پـژوهش، منبـع ايجـاد و توسعه دانايي هاي معلمان درباره پيچيـدگيهـاي فرايند یاددهی و یادگیری:
معلم به واسطه خاص بودن شغل خود نمی تواند تنها به نظرات دانشمندان و صاحبنظران بسنده کند. او به عنوان فردي حرفه اي بايد بتواند روشهاي خاصي از پژوهشهاي ناظر بـر عمـل، ماننـد اقدام پژوهي و درس پژوهـي را بـراي حـل مـشكلات از نتـايج آنهـا در بهبـود تـدريس به كارگيرد و بهره گيرد. معلم به عنوان یک کارگزار فکور (و به اعتقاد بنده یک بریکولر) باید دانشهای قبلی خود را با این فعالیت ها غنی سازد.
ج-نقش معلم در به وجود آوردن زمینه برای جامعه یادگیرنده:
معلم با درونی سازی فرهنگ پژوهش و توجه به رویکردهای اجتماعی تدریس میتواند زمینه های پرسشگری و پژوهش را در دانش آموزان و به تبع آن خانواده های آنها برای انتقاد از ناهنجاریهای اجتماع و تلاش برای اصلاح آنها فراهم آورد.
در پایان باید توجه داشت که آموزش و پرورش پژوهش محور، نهادی است که می داند کجا می رود!چرا می رود! و چگونه می رود! و معلم به عنوان موتور محرکه این نظام ضرورت دارد با آشنایی با پژوهش به ارتقای مدیریت یاددهی و یادگیری در حوزه خود بپردازد.
اوج بازدهی آموزش و پرورش هنگامی است که دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنند که در تمامی مراحل زندگی به دنبال پاسخ پرسش های خود باشند و محقق وار زندگی کنند.موتورهای محرکه علم و دانش دنیا،دانش آموازن کنجکاوی هستند که در پی یافتن پرسش های بدون پاسخ،پژوهش هایی را انجام داده اند که منجر به تولید علوم نوین شده است.بر اساس سند تحول بنیادین،یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش،تربیت دانش آموزان محققی است که مجهولات زندگی را با پژوهش و تحقیق به چیزهای ملموس و معلوم تبدیل میکنند.
اینجانب،به نیابت از فرهنگیان شهرستان،هفته ی پژوهش را به تمامی دانش آموزان و محققان سرزمینم و تبریک می گویم و امید است که شاهد رشد و بالندگی محققان کوچک سرزمینمان ایران،باشیم.
بنا بر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود.
متن پیام ایوب مقیمی،مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران به شرح زیر است:
پژوهش از شیوه های آگاهی انسان است و جایگاه آن در آموزش و پرورش نه تنها در مدیریت و تصمیم گیری های کلان، بلکه در تمام عرصه های این نهاد مهم و پر اهمیت می باشد. پژوهش مهم ترین روش تعمق و پویایی در عرصه یاددهی و یادگیری است. پژوهش به عنوان یک روش، زمینه یادگیری با معناتر و مادام العمر را در شاگردان بوجود می آورد.
معلم به عنوان کارگزار اصلی آموزش و پرورش از پیوند علم، مهارت و روحیه پژوهش به بهترین وجه ساخته می شود.
نقش معلمان در عرصه پژوهش را می توان در چندین بعد تبیین نمود؛
الف-نقش معلم به عنوان مدرس پژوهش؛
در اين نقش، معلـم بـا سازماندهي مؤثر "فرايند ياددهي-
پژوهنــده"
را در جهــت تحقــق دانــش آمــوز فكــور و پژوهنده، هدایت می کند. در این نقش، معلم بایستی خود،فـضاي مناسـب بـراي
پژوهش را آماده كرده، ماهيت و
رشـد آن را بـه درسـتي درك كنـد تا بتواند روحیه پژوهش گری دانش آموزان در یادگیری را بالا ببرد.
ب-پـژوهش، منبـع ايجـاد و توسعه دانايي هاي معلمان درباره پيچيـدگيهـاي فرايند یاددهی و یادگیری:
معلم به واسطه خاص بودن شغل خود نمی تواند تنها به نظرات دانشمندان و صاحبنظران بسنده کند. او به عنوان فردي حرفه اي بايد بتواند روشهاي خاصي از پژوهشهاي ناظر بـر عمـل، ماننـد اقدام پژوهي و درس پژوهـي را بـراي حـل مـشكلات از نتـايج آنهـا در بهبـود تـدريس به كارگيرد و بهره گيرد. معلم به عنوان یک کارگزار فکور (و به اعتقاد بنده یک بریکولر) باید دانشهای قبلی خود را با این فعالیت ها غنی سازد.
ج-نقش معلم در به وجود آوردن زمینه برای جامعه یادگیرنده:
معلم با درونی سازی فرهنگ پژوهش و توجه به رویکردهای اجتماعی تدریس میتواند زمینه های پرسشگری و پژوهش را در دانش آموزان و به تبع آن خانواده های آنها برای انتقاد از ناهنجاریهای اجتماع و تلاش برای اصلاح آنها فراهم آورد.
در پایان باید توجه داشت که آموزش و پرورش پژوهش محور، نهادی است که می داند کجا می رود!چرا می رود! و چگونه می رود! و معلم به عنوان موتور محرکه این نظام ضرورت دارد با آشنایی با پژوهش به ارتقای مدیریت یاددهی و یادگیری در حوزه خود بپردازد.
اوج بازدهی آموزش و پرورش هنگامی است که دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنند که در تمامی مراحل زندگی به دنبال پاسخ پرسش های خود باشند و محقق وار زندگی کنند.موتورهای محرکه علم و دانش دنیا،دانش آموازن کنجکاوی هستند که در پی یافتن پرسش های بدون پاسخ،پژوهش هایی را انجام داده اند که منجر به تولید علوم نوین شده است.بر اساس سند تحول بنیادین،یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش،تربیت دانش آموزان محققی است که مجهولات زندگی را با پژوهش و تحقیق به چیزهای ملموس و معلوم تبدیل میکنند.
اینجانب،به نیابت از فرهنگیان شهرستان،هفته ی پژوهش را به تمامی دانش آموزان و محققان سرزمینم و تبریک می گویم و امید است که شاهد رشد و بالندگی محققان کوچک سرزمینمان ایران،باشیم.