تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۴۴۱۵۴۴
در گفت‌وگو با علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی نواحی مطرح شد

پیام تشییع‌کنندگانِ پیکرِ سجاد رزمجو چه بود؟

۲
۱
پیام تشییع‌کنندگانِ پیکرِ سجاد رزمجو چه بود؟
کبنا ؛علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی نواحی معتقد است تجمع شکل‌گرفته برای بدرقه پیکرِ سجاد رزمجو نشان از جایگاه این هنرمندِ موسیقی عامه‌پسند در دل مردم داشت و هر چه قدر هم بر این آتش زیر خاکستر سرپوش گذاشته شود، خاموش نمی‌شود و شعله‌اش در جایی سر می‌کشد.
به گزارش کبنا، صدای کِل می‌آمَد و تا چشم کار می‌کرد، آدم بود تنگِ آدمی دیگر ایستاده. ویدئوهایی که روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از مراسم بدرقه سجاد رزمجو، خواننده لُر به خانه ابدی‌اش در روستای سروکِ یاسوج منتشر شد، بسیاری را شگفت‌زده کرد.
 خواننده‌ای که آن‌طور که علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی نواحی می‌گوید «در عروسی‌ها، شادیانه‌ها و محفل‌های عمومی و خصوصی مردم شرکت می‌کرد و موسیقی منطقه را به روشی که عامه‌پسند می‌نامیم، ارائه می‌داد.» و این همه محبوبیت در کنار شیوه مرگ بسیار دلخراشش، بروز احساسات و عواطف را در فقدانش به اوج رساند.
فقدانی که مراسم برگزارشده برای آن، آن‌طور که مغازه‌ای می‌نامدش «نمایانگر خلاء بزرگی میان سیاست رسمی و مردم است. سیاستی فرهنگی که بر دیدگاه خود پافشاری می‌کند و مردمی که خواهان حفظ آداب، سنت‌ها و شعائر خود هستند و درگذشت یک هنرمند را بهانه می‌کنند تا میل‌شان را بروز دهند.»



بیشتر بخوانید:

از مرتضی پاشایی تا سجاد رزمجو

(تصاویر و فیلم ) آواز کورش اسدپور بر پیکر سجاد رزمجو / اسدپور خطاب به مسئولان: یکم بیشتر به فکر مردم و فرهنگ باشید / حق مردم زندگی خوب است / با عشق و راستی مردم را نگه دارید

همخوانی «تیه سوز» در سوگ «سجاد رزمجو»/ مردم برای پدیده موسیقی سنگ تمام گذاشتند (+فیلم و تصاویر)

(فیلم) تشییع و خاکسپاری سجاد رزمجو

به گزارش کبنا، متن کامل این گفت‌وگو با خبر آنلاین را در ادامه بخوانید.
 برانگیخته‌شدن احساسات عمومی
مغازه‌ای با بیان این که «این خواننده یک خواننده مردمی به معنای واقعی بود که در تمام عروسی‌ها، شادیانه‌ها و محفل‌های عمومی و خصوصی مردم منطقه شرکت داشت» می‌گوید: «روحیات، رفتار و منش او بسیار مردمی بود و موسیقی منطقه را به روشی که موسیقی عامه‌پسند می‌نامیمش ارائه می‌کرد. به موسیقی عامه‌پسند در تمام دنیا و از جمله در ایران، میلی عمومی وجود دارد که عوام و خواص را شامل می‌شود و این‌طور نیست که بگوییم موسیقی عامه‌پسند معادل موسیقی موردِ پسندِ آدم‌های سطح پایین است.»



این پژوهشگر موسیقی توضیح می‌دهد: «برای نمونه، اگر یک استاد موسیقی دستگاهی یا کلاسیک ایرانی بخواهد برای فرزندنش عروسی بگیرد، به‌تبع خودش در آن مراسم نمی‌خواند و به سراغ یکی از همین آدم‌ها می‌رود که در قدیم آن‌ها را مطرب می‌نامیدند
و اوست که موسیقی این مراسم شادیانه و جشن را برگزار می‌کند.»
 او ادامه می‌دهد: «رزمجو، سال‌ها با شادیانه‌های مردم زندگی کرده بود و موسیقی منطقه خودش را به شکل موسیقی پاپ، عامه‌پسند و مردمی ارائه می‌کرد و به‌تبع همه مردم منطقه دوستش داشتند. وقتی چنین فردی، به شکلی جانگداز از دست می‌رود، چه با بیماری و چه به شکل استثنایی در آتش‌سوزی، شور و احساسات عمومی را برمی‌انگیزد و همه افراد نسبت به چنین فقدانی حساس می‌شوند.»
جامعه‌ای که تجمع و هم‌نشینی‌اش در عزای هنرمندش بروز می‌یابد
مغازه‌ای با بیان این‌که «مسئله دیگر، امری اجتماعی و مربوط به موضوعات جامعه‌شناسی- سیاسی است» می‌گوید: «ما در شرایطی هستیم که مردم جامعه، چه در سطح قومی و چه در سطح ملی، امکان تجمع، هم‌نشینی و مؤانست را تقریباً سال‌هاست که باخته‌اند. باختی که بخشی از آن به علت مسائل سیاسی است و بخش دیگرش را درگیری ۲۱ ماهه با کرونا موجب شده است.»
 او ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال هنگام درگذشت زنده‌یاد محمدرضا شجریان مشاهده کردیم که خواست بخشی این بود که مراسم تشییع او به یک آیین، یک ریتوال (Ritual) تبدیل نشود. مراسم تشییع سجاد رزمجو اما امری سیاسی نبود و حساسیتی بر آن وجود نداشت و در لحظه شوری در میان مردم منطقه شکل گرفت که به نوعی فوران میل‌شان به آزادی موسیقی را نمایش داد و نمایاند.»
 این پژوهشگر تاکید می‌کند: «مردم سال‌هاست که از موسیقی و به خصوص موسیقی‌های مردم‌پسند، محروم شده‌اند. این موسیقی فرصت‌های ارائه خود را از دست داده است و در مراسم و جشن‌های خانوادگی، ایلی، قبیله‌ای و قومی نیز به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی کم‌تر شاهد حضورش هستیم چراکه پخش موسیقی ضبط شده بر اجرای زنده چربیده است. امروز، این فقدان و این مراسم برای این فقدان نمایانگر خلاء بزرگی میان سیاست فرهنگی حاکم و مردم است. سیاست فرهنگی که بر دیدگاه خود پافشاری می‌کند و مردمی که خواهان حفظ آداب، سنت‌ها و شعائر خود هستند و درگذشت یک هنرمند را بهانه می‌کنند تا میل خود را بروز دهند.»



 او با اشاره به مراسم تشییع زنده‌یاد مرتضی پاشایی می‌گوید: «تجمع شکل‌گرفته برای بدرقه سجاد رزمجو نیز از همان جنس بود. بدرقه‌ای با دو پیام؛ یک، این که هنرمند در دل مردم جا دارد و دو، این که مردم خواهان شنیده‌شدن صدای‌شان هستند، آن‌ها می‌گویند صدای ما را بشنوید.»
 مغازه‌ای ادامه می‌دهد: «به نظر من این اتفاق حامل پیامی برای سیاست حاکم بر فرهنگ کشور بود که بشنوید، جنس موسیقی‌های مردمی را درک کنید، دریابید و اجازه دهید فعال باشند و از آن‌ها حمایت کنید.»






نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
روح سجاد رزمجو شاد و ان شاءالله با ابرار محشور باد ضمن اینکه تحلیل خوبی بود و تقدیر و تشکر از تحلیلگر و نویسنده محترم و در واقع با مردم بودن در میان مردم بودن و با مردم صادق بودن باعث محبوبیت انسان می شود و نباید غافل از حکم خدا و دست خدا و محبت خدا بود خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و چرا بعضی سیاسیون هم عزیزند و بعضی مورد تنفرند هرچه به ظاهر هم حرف خوب می زنند ولی تو دل برو نیستند و حتما حکمتی در این نوع رفتار ها و دوگانگی هاست محبت نشات گرفته از نور خدایی ایست با ریا و تظاهر و فریبکاری نمی شود بر نور خدا غلبه کرد و نمی شود با ضرب شمشیر بر قلبها حکومت کرد محبت ذاتی است و بخشی از ذات نوری است که طرف خدا بر دلها و قلبها می تابد و اعظان که این جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند چون خلوص در ذاتشان نیست اثر نمی کند هرانچه از دل برآید بر دل نشیند میانسان و بزرگتر ها به یاد دارند دعای سوزناک کمیل مرحوم دستغیب را که واقعا انسان لحظه شماری می کرد برای شنیدنش چون از دل بر می امد بر دل می نشست و یا مرثیه خوانی و روضه خوانی و نوحه خوانی مرحوم کوثری حقیقتا هر دو خوش آواز و خوش صدا نبود ولی خیلی با خلوص و بقولی دلی می خوانند و بر دل می نشست محبت رعشه نور الهی است و نمی توان با ریا و تظاهر نور الهی را منحرف کرد
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر عزیز ومنظور :::: چون چند سالی است ::::هم زبان لر هم آداب و سنن وهم روش وسنت :::::وهم اطلاع رسانی را از اقوام لر کم کم دارند ::::به بهانه های سوع ازیاد می برند ::: حتی رسانه هایی که علاقه به منعکس کردنشان دارند را محدود ونهی میکنند ::::::!!!!!!!که جادارد از ::::متولیان امر به خود آیند ::::وخدا خودش در قرآن غم وعشق وهنر و دوستی ودشمنی را در طایفه طایفه کردن قرارداده ((اما تاج آنها تقوی ست ))
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1