تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۱۵۷۵۶
مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی امکان پذیر است؟

سرشاخِ سخت دولت با "شاخ‌ها" در سال جدید!

۰
سرشاخِ سخت دولت با "شاخ‌ها" در سال جدید!
کبنا ؛دولت برای بودجه سال آینده روی درآمد‌های مالیاتی حساب ویژه‌ای باز کرده است. به شکلی که سهم درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال ۹۹، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم مصوب امسال است. سازمان امور مالیاتی برای تحقق این افزایش درآمد مالیاتی، به دنبال فرار‌های مالیاتی است. این سازمان روز‌های گذشته اعلام کرده که اینفلوئنسر‌های فضای مجازی که از محل تبلیغات درآمد دارند باید مالیات بپردازند.
به گزارش فرارو، محمد مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته که "چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی (اینفلوئنسرها) مشمول پرداخت مالیات هستند. البته هنرمندان نیز فقط در چارچوب مجوز وزارت ارشاد، معاف از مالیات هستند. " او ادامه داد است: " برای بحث شبکه‌های اجتماعی هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالین فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی فعالیت می‌کنند حتما مشمول مالیات می‌شوند. "
وی گفته که در یکی دو سال گذشته برنامه‌ای را برای رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشته اند که پرداخت بخشی از این مطالبات مالیاتی دراین حوزه به نتیجه رسیده است. مسیحی، اما نگفته است که آیا عدالت مالیاتی میان تمامی اینفلوئنسر‌ها برقرار شده است؟ یا فقط تعدادی از این افراد فعال در فضای مجازی مطالبات مالیاتی را پرداخت کرده اند.
معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد هنرمندان و بازیگرانی که در فضای فعالیت دارند هم گفته است که "اگر سلبریتی‌ها فراتر از این مجوزی (بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات) که دارند، فعالیتی داشته باشند، به عنوان مثال تبلیغات محصولی را کنند، در آنجا دیگر معافیتی برایشان متصور نیست و سازمان مالیاتی مالیات مربوطه را اخذ می‌کند، حال این تبلیغ چه در اینستاگرام باشد چه هر محیط دیگری! "
اما او نگفته است که آیا تاکنون از سلبریتی‌هایی که همزمان با فعالیت هنری، در فضای مجازی هم تبلیغات تجاری می‌کنند مالیات ستانی انجام شده است یا خیر! او تنها گفته که معافیت‌های هنرمندان تنها در چارچوب مجوز وزارت ارشاد است.
از یک سو، معاون سازمان مالیاتی کشور گفته که بیشتر اینفلوئنسر‌ها و فعالان پردرآمد فضای مجازی پرونده و کد مالیاتی دارند. این در حالی ست که مالکیت بسیاری از صفحه‌های پرمخاطب حوزه آرایشی، بهداشتی، طنز، آشپزی و... که مخاطبان میلیونی و درآمد‌های آنچنانی از راه تبلیغات دارند، مشخص نیست. برخی از اینفلوئنسر‌ها هم صفحات جداگانه‌ای راه اندازی و بیشتر تبلیغات خود را به آنجا منتقل کرده اند. دراین صفحه‌ها مشخص نیست که مالک چه کسی ست. اما مخاطب میلیونی دارند و درآمد‌های آنچنانی!
حالا هم معلوم نشده که سازمان مالیاتی کشور با چه سازوکاری می‌خواهد مالکیت حقیقی و حقوقی این صفحه‌ها را مشخص کند و با چه ابزاری این افراد را برای مالیات ستانی فرابخواند تا عدالت مالیاتی یکسان برقرار شود.
از سوی دیگر در صورت فرار مالیاتی و عدم تمکین این افراد، سازمان مذکور با چه ابزاری می‌تواند اینفلوئنسر‌ها و فعالان پردرآمد فضای مجازی را مجاب به پرداخت مطالبات مالیاتی کند؟ ابهاماتی که تاکنون سازمان امور مالیاتی کشور به آن‌ها پاسخ نداده است.
معاون سازمان امور مالیاتی مبنای رسیدگی و تشخیص مالیات عملکرد سال را برای اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی عنوان کرده است. اما سوالی که برای اظهارنامه اینفلوئنسر‌ها و فعالان پردرآمد فضای مجازی پیش می‌آید، این است که نحوه انطباق خود اظهاری این افراد با درآمد واقعی آن‌ها با چه سازوکاری انجام می‌شود. چرا که دقیقا درآمد این افراد مشخص نیست و نرخ ثابتی هم برای تبلیغات آن‌ها وجود ندارد.
با این حال بعید به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی به راحتی بتواند عدالت مالیاتی را میان تمامی اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و فعالان پردرآمد فضای مجازی و دیگر اصناف مالیات دهنده برقرار کند.
درآمد اینفلوئنسر‌ها و سلبریتی‌ها از تبلیغات فضای مجازی چقدر است؟
نرخ تبلیغات در صفحه این افراد متفاوت است و عدد ثابتی ندارد. مثلا در تعیین قیمت تبلیغات در صفحه اینفلوئنسر‌ها میزان مخاطبان و تعداد فالوئر‌ها مهم است. اما تبلیغات در صفحه سلبریتی‌ها قدری متفاوت است. چرا که در این صفحه‌ها به جز هزینه عمومی تبلیغات، باید هزینه برند هم پرداخت شود که رقمی بالاتر از باقی اینفلوئنسرهاست.
برای یافتن مبلغ برخی تبلیغات در صفحات اینفلوئنسر‌ها گاهی باید به افراد فرعی مراجعه کنید که خودشان را مسئول تبلیغات این اشخاص معرفی می‌کنند. مثلاً اینفلوئنسر‌هایی با ۵۰۰ هزار فالوئر، برای استوری ۲۴ ساعته، مبلغی مابین ۲ تا ۳ میلیون تومان درخواست می‌کنند البته اگر تبلیغات در حوزه کاری اینفلوئنسر باشد قیمت‌ها متفاوت وبیشتر است.
اگر همین شخص سلبریتی باشد و ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم داشته باشد برای یک تبلیغات ۲۴ ساعته در استوری چیزی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان دریافت می‌کند؛ که البته بسته به شخص متغیر است.
یک اینفلوئنسر دیگر با مخاطب یک و نیم میلیون نفری، قیمت تبلیغات را این گونه اعلام می‌کند: استوری ۲۴ ساعته، ۳.۵ میلیون تومان، استوری در لوکیشن شما ۵.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان، کلیپ تبلیغاتی با ایده اینفلوئنسر هم بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان. این شخص به صورت متوسط روزانه دو استوری و هر هفته یک کلیپ تبلیغاتی منتشر می‌کند که به صورت میانگین حدود ۴۰۰ میلیون تومان در ماه و در طول سال به حدود ۵ میلیارد تومان هم می‌رسد.
تعداد اینفلوئنسر‌ها و سلبریتی‌هایی که در حوزه تبلیغات فعال هستند بسیار زیاد است. البته تعداد صفحات مجهول الهویه ای که مخاطبان میلیونی و گردش مالی بالایی هم دارند، چند برابر این افراد است. با این وجود سازمان امور مالیاتی نقطه مناسبی از فرار مالیاتی را برای مالیات ستانی یافته، اما به نظر می‌رسد که سازکار لازم را برای انجام این کار ندارد. اما حالا باید دید که سازمان امور مالیاتی به این ابهامات چه پاسخی خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1